mr69 schreef op 27 februari 2025 13:54:
Op basis van de huidige situatie zie ik een paar scenario’s:
1. Prosus verhoogt het bod (€21-€22 per aandeel) – Grote kans
De koers loopt op richting het bod van €20,30, wat betekent dat beleggers speculeren op een hoger bod.
Als een deel van de aandeelhouders niet akkoord gaat, moet Prosus mogelijk iets meer bieden om zekerheid te krijgen.
Gezien de cijfers , heeft Prosus de financiële ruimte om nog iets extra’s te bieden zonder grote impact.
2. Een tegenbod van een andere partij (bijv. Bolt of private equity) – Kleine kans
Bolt is een kleinere speler en heeft niet dezelfde financiële slagkracht als Prosus.
Private equity-bedrijven zouden kunnen inspringen, maar de maaltijdbezorgmarkt heeft dunne marges en is niet per se aantrekkelijk voor hen.
Er zijn nog geen concrete aanwijzingen dat andere bieders zich melden.
3. Geen hoger bod, overname gaat door op €20,30 – Mogelijk, maar onzeker
Als voldoende aandeelhouders het bod accepteren, kan de deal doorgaan zonder verhoging.
Maar de koers boven €19,50 wijst erop dat de markt twijfelt of €20,30 genoeg is.
Mijn verwachting?
Ik denk dat er een reële kans is dat Prosus het bod iets verhoogt (bijv. €21-€22) om te voorkomen dat ze moeten gaan trekken en duwen met aandeelhouders. Maar als de koers niet verder stijgt, kan het ook gewoon op €20,30 blijven.