Haperende motor bij BAM
Yteke de Jong
Wat gebeurt er achter de schermen bij ’s lands grootste bouwer BAM? Bij de presentatie van de halfjaarcijfers was topman Rob van Wingerden optimistisch over de terugkeer naar meer winstgevendheid, een operationele marge van boven de 2%. Wie eens dieper de cijfers induikt, ziet een teleurstellend resultaat van van slechts €6 miljoen op de Nederlandse activiteiten.
Vreemd, want BAM bezuinigde de afgelopen jaren €100 miljoen en kiest voor marge boven volume. Maar het blijkt dat de marge hier op slechts 0,5% blijft hangen, nog ver af van het doel dat BAM zich gesteld heeft. Raar, want tenslotte trekt de woningmarkt aan. Op basis van de geboekte omzet in Nederland, zou een operationeel resultaat van rond de €24 miljoen te verwachten zijn geweest.
Wegenbouw
Het blijkt dat het flink tegenzit in de wegenbouw. Daar heeft BAM een verlies geleden van €8 miljoen in Nederland. Dat komt door ’ontwerpdisputen’ met klanten, op welke projecten is niet nader toegelicht. De omzet van de infra-activiteiten bedroeg per 30 juni ruim €500 miljoen. Als we daar de 2% norm op loslaten, zou de wegenbouw €10 miljoen hebben moeten opbrengen. De vraag is waar er €18 miljoen verdampt, een groot bedrag onder aan de streep met de huidige prestaties van BAM.
Nu heeft BAM twee grote offerteprocedures voor grote wegenbouwprojecten verloren, die van de Zuidasdok en de Blankenburgtunnel. Hiervoor zijn kosten gemaakt, maar die worden gedeeld met partner VolkerWessels en kunnen dit grote verschil niet verklaren. Ook is €18 miljoen een hoog bedrag als het gaat om verschil van inzicht bij ontwerpen. Dat zijn omgerekend honderden uren van architecten.
Opvallend was ook dat het bouwconcern per 30 juni geen voorziening heeft getroffen voor de ingestorte parkeergarage in Eindhoven, die in aanbouw is. Een voorziening moet volgens de boekhoudregels meteen getroffen worden. Dat dit BAM niets gaat kosten, lijkt onwaarschijnlijk.
Negatieve verrassing
Het kan haast niet anders dat BAM nog met een negatieve verrassing moet komen richting de markt, maar dat dit nu niet uitkwam. Gefluisterd wordt dat de nieuwe zeesluis in IJmuiden een kandidaat is, waar BAM fors onder nummer twee Heijmans inschreef. Een verlies in Nederland doet afbreuk aan de positie van Van Wingerden, die is benoemd om orde op zaken te stellen.
Nu de besparingen van €100 miljoen zijn verdampt, moet BAM het op eigen kracht doen. Maar de motor hapert nog steeds bij het bouwconcern, getuige de prestaties bij de wegenbouw. De weg naar winstherstel zou wel eens een stuk langer kunnen zijn.
De bouwmuts par excellence van de wakkere koerant laat weer eens van zich horen. Was het eerst Heijmans waarover ze wat onzin zwetste en onlangs de luchtvaart, nu is het Bam. Tendentieus stukkie, waarin termen als 'raar', 'vreemd', 'opvallend was', 'het kan haast niet anders', 'gefluisterd wordt' de boventoon voeren.
Het kan haast niet anders dat binnenkort zal worden gefluisterd dat die rare en vreemde De Jong eens dieper in haar eigen artikelen zal duiken en tot de conclusie zal komen dat haar weg naar een goede journalist wel eens langer op zal zich laten wachten.