*Justin* schreef op 19 september 2017 09:54:
[...]
Ik heb wat uitgebreide berekeningen gemaakt, maar laat ik een heel grof/simpel rekenvoorbeeld maken.
TomTom gaat stoppen met sports. Ze hadden een 200 miljoen omzet nodig om break even te draaien en dat lukte niet binnen afzienbare tijd. Het stoppen met sports vergroot dus de winstgevendheid van de Consumer divisie.
Laten we nu eens zeggen dat volgend jaar de Consumer divisie onder aan de streep hetzelfde resultaat behaalt als dit jaar. Dus dat iets lagere verkopen van PND opweegt tegen de verbetering van het resultaat door met sports te stoppen. Dat lijkt me geen overdreven positieve aanname.
Dan hou je vervolgens drie divisies over, die een CAGR van 15% hebben. Dat is al eerder mede gedeeld en is ook geen overdreven positieve aanname. Sterker nog, als TomTom stopt met sports en PND op een laag pitje draait, dan heeft het bestuur ook meer focus op die groei onderdelen.
Een 15% CAGR komt overeen met 75 miljoen omzet. Het betreft allemaal diensten met hoge marges rond de 80%. Je praat dan over een toename van de brutowinst met 80% x 75 miljoen = 60 miljoen euro.
Laat TomTom nou eens 10 miljoen extra uitgeven aan R&D binnen die business units. En er gaat nog wat belasting af. Dan nog praat je over een verbetering van de winst met 45 miljoen euro.
Dat vertaalt zich naar 20 cent per aandeel. Dan ga je dus van 25 cent dit jaar naar 45 cent volgend jaar. Puur op basis van het afstoten van een sports divisie en groei van andere divisies die al zo ongeveer vast staan, want die deals met autofabrikanten zijn al gesloten. (omzet 2018 = deals gesloten in 2015/2016).
Als het de jaren daarna lukt om Consumer neutraal te houden bottom line, kan de winst in de jaren daarna elk jaar met 20 cent toenemen. Dus ga je richting 65 cent voor het jaar 2019 en 85 cent voor 2020. En daar zit nog geen enkele fantasie in rond nieuwe deals, autonoom rijden, het aanslaan van de partnership met Microsoft, etc. etc.