*Justin* schreef op 7 februari 2018 10:11:
Zwartsenburg ziet op korte en middellange termijn geen aanjagers voor een significante koersstijging, zo liet hij weten. De analist wees daarbij op de investeringen die TomTom in ieder geval dit jaar moet doen in Automotive. Wel voegde hij toe dat het navigatiebedrijf "goede progressie" boekt met Automotive, zoals de sterke orderinstroom ook laat zien. Kortom, "de orders zijn er, maar dat geldt ook voor de kosten", vatte Zwartsenburg samen.Tja, ik denk dat ik daar ING en ook VanillaSky gelijk in moet geven.
Als Goddijn gisteren 2017 al als een 'dik jaar' noemde qua order intake voor Automotive en zegt dat 2018 meer op 2016 lijkt (qua available deals). Dan moet er nog heel wat water door de Rijn stromen wil TomTom 400 miljoen omzet uit Automotive realiseren (wetende dat omzet pas een tijd na boekingen komt).
Dan is de vraag tot hoe ver je top line (qua omzet) nog kan groeien als je Consumer even helemaal buiten beschouwing laat.
Telematics groeide qua abonnees met 16% dus dat is prima. Maar de prijs per gebruiker (ARPU) daalde met 6%. Daardoor kwam er een magere omzetgroei van 4% uit voor deze groeiparel van TT. En een Ebitda dat exact gelijk was tussen 2016 en 2017. Om daar te groeien moet eerst de ARPU (prijs per gebruiker) stabiliseren en de markt in leasing echt gaan bijdragen. Laten we zeggen dat er potentie is om te groeien van 160 naar 200 miljoen omzet.
En Licensing (nu: Enterprise genoemd). De omzet steeg met 1% vorig jaar. Wel gaat de samenwerking met Microsoft live. TT gaat zich nu richten op de kleine visjes (app developers) met flexibele tools, cloud diensten en flexibel prijsmodel. Dat moeten heel veel kleine visjes worden wil het ook substantieel gaan bijdragen. De omzet was 138 miljoen. Laat de omzetpotentie nou eens 200 miljoen zijn. Dan moet er ook nog heel veel water door de Rijn.
Dan is de totale non-consumer omzetpotentie:
- Automotive 400 mln (vs 190 nu)
- Licensing 200 mln (vs 138 nu)
- Telematics 200 mln (vs 162 nu)
Met een restje Consumer erbij 1 miljard omzet in een blue, blue, blue sky scenario. Dan is de totale hoge bruto marge omzetgroei potentie 310 miljoen euro. Er zullen ook investeringen nodig zijn om dat te realiseren. Dan kom je onder aan de streep op 1 euro winst per aandeel (versus 25 cent nu). Het verviervoudigen van de winst in vijf jaar zie ik dus als mogelijkheid. Daar gaan dus echter wel jaren overheen en bekruipt je toch het 'te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken' gevoel.
Als TomTom Telematics kan slijten voor een miljard, moet ze dat direct doen. Het ebitda van die divisie is 59 miljoen en qua potentie zit er niet veel meer in dan 10% groei. Dat geld herinvesteren in onderdelen / activiteiten waar meer groei in zit.