Arend Clahsen • Ondernemen
Oplevering zeesluis loopt 27 maanden vertraging op
De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden loopt een vertraging op van 27 maanden. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen dinsdag gemeld aan de Tweede Kamer. Bouwers BAM en VolkerWessels namen in december een voorziening van bijna €140 mln vanwege een ontwerpfout. Destijds werd al gemeld dat er vertraging was, nu is duidelijk hoeveel.
De minister noemt in de brief aan de Tweede Kamer de aanzienlijke vertraging van het project als gevolg van de problemen bij OpenIJ, zoals BAM en VolkerWessels hun consortium hebben genoemd, een grote tegenvaller en zeer teleurstellend. 'Rijkswaterstaat heeft daarom overwogen het contract te ontbinden.' Omdat het aangepaste ontwerp 'maakbaar' is, ligt dat niet meer in de rede volgens Van Nieuwenhuizen.
Oorspronkelijk zou de sluis in het najaar van 2019 opgeleverd worden. Dit wordt nu januari 2022. De afgelopen periode zijn de gevolgen van de problemen met de deurkassen in kaart gebracht, meldt Rijkswaterstaat dinsdag. Externe deskundigen hebben de planning en de technische constructie ervan beoordeeld, zoals het FD maandag meldde.
Ontbinding van het contract zou volgens de minister bovendien leiden tot meer vertraging en hogere kosten, en tot een nieuwe aanbesteding. 'Tegelijkertijd ligt het op grond van de toets op de planning niet in de rede vast te houden aan de huidige planning. Ik heb daarom besloten de beschikbaarheidsdatum van 31 oktober 2019 te verschuiven naar 25 januari 2022.'
De externe deskundige meldt volgens Rijkswaterstaat dat de deurkassen met aanpassingen volgens de caissonmethode gebouwd kunnen worden, maar dat er wel meer tijd voor nodig is. Bij deze methode worden de caissons - waar straks de deuren in weg kunnen rollen als de sluis open gaat - eerst bovengronds gebouwd. Daarna worden ze 23 meter in de grond afgezonken door de grond er onder weg te spuiten. Het oorspronkelijke ontwerp bleek niet bestand tegen de torsiekrachten die tijdens het afzinken ontstaan.
De voorbereiding van het afzinken gaat volgens Rijkswaterstaat meer tijd in beslag nemen. Er worden nu hulpconstructies gebouwd, om het caisson tijdens het afzinken stabiel te houden. Deze worden na het afzinkproces weer afgebroken. 'De wanden van het caisson aan zeezijde zijn op dit moment nagenoeg op hoogte. Het afzinken van dit caisson start nog deze zomer.' Oorspronkelijk zouden beide caissons in de loop van dit jaar afgezonken zijn.
Noordersluis langer open
Het scheepvaartverkeer zal volgens Rijkswaterstaat geen hinder ondervinden van de vertraging omdat de Noordersluis langer open blijft. Rijkswaterstaat brengt op dit moment in kaart welke aanvullende maatregelen nodig zijn. Naar de toekomst van de Noordersluis op langere termijn loopt sinds begin 2017 een onderzoek. Naar verwachting zullen de eerste resultaten van dit onderzoek halverwege 2019 bekend zijn.