Deel 2:
Wat heeft de beursnotering jullie gebracht?
Dijkstra: 'Zichtbaarheid. Het helpt het in het zaken doen met de tegenpartijen. Met name in de VS en Azië kennen ze ons niet, als kleine partij in een land ver weg, dus het helpt als je beursgenoteerd bent en een marktwaarde hebt van €1,6 mrd. En het heeft voordelen bij het aantrekken van talent, met name iets meer ervaren mensen. Best veel medewerkers van grote, gerenommeerde bedrijven willen bij ons komen werken.'
Goed personeel vinden is in jullie sector altijd een knelpunt geweest. Hoe lukt dat nu?
Dijkstra: 'De economie helpt niet. Ik denk dat het wel ingewikkelder is geworden. Mensen die algoritmes bouwen kunnen ook naar Facebook, Adyen of Booking. Als je bij Booking werkt, hangt daar een aura van reizen en leasure omheen, terwijl je ook gewoon aan het coderen bent als je daar op kantoor zit. Ik denk dat er geen verschil zit of je daar zit of hier. Dan wil ik mensen graag overtuigen dat het hier net zo leuk is, zo niet leuker.'
Dat leuke aspect blijkt bijvoorbeeld op de onderste verdieping van het kantoor van Flow in de Amsterdamse Czaar Peterbuurt, die is ingericht met een bruine kroeg, een speelhal en een sportschool. Daar hangt de tussenstand van een wedstrijd wie in veertig minuten de grootste afstand kan afleggen op een spinningfiets. Dijkstra staat met 25,7 kilometer tweede.
Dijkstra: 'We doen veel voor de mensen die hier komen werken. Dat begint ermee dat ze op Schiphol worden opgehaald, dat we helpen met huisvesting en dat de partners een beetje kunnen integreren als die thuiszitten, want je komt hier niet om acht of negen uur binnen en gaat om vijf uur weer naar huis. Je kunt hier ontbijten en we sporten veel met elkaar. Een beetje zoals de Philips Sport Vereniging. We hebben hockeyteams en doen aan wielrennen en kickboksen.'
Rietberg: 'Ik vind het heerlijk om hard te lopen. Dennis is van het fietsen en kickboksen.'
Wordt er tijdens het kickboksen echt uitgedeeld?
Dijkstra: 'Echt sparren geeft brokken. Maar ze vinden het wel mooi om even tegenover de baas te staan. Dan houden ze niet in. En ik ook niet.'
Los van het sporten, hoe zorg je dat er een goede cultuur heerst?
Dijkstra: 'We hebben een Flow Academy. Iedereen die hier begint krijgt een serie colleges van interne mensen. Over de markten, maar ook over de cultuur. Dat je ongezouten feedback zal krijgen, en ook vragen moet stellen als je beter wilt worden. Er zijn duizend mensen die zien hoe het beter moet, maar ik wil mensen die het daadwerkelijk aanpakken.'
‘Echt sparren geeft brokken, maar het is mooi om tegenover de baas te staan’
Rietberg: 'Wij zeggen nooit nee tegen een goed idee. Ook als niet direct duidelijk is wat de uitkomst zal zijn. Geef feedback, laat weten hoe het was, maar doe het wel zelf.'
Jullie zijn opgegroeid binnen dit bedrijf. Was het in 2005 gemakkelijker de cultuur te bewaken dan nu?
Rietberg: 'Het is wel lastiger om iets over te brengen op een club van vijfhonderd man dan op tien mensen. Als iemand van techniek bij handel wil kijken, neem hem dan mee en laat zien dat die handelaren niet bijten. Het geeft zoveel meer inzicht als je weet wat de business doet. Want als je met compliance, legal of finance bezig bent is de handel best ver weg.'
Jullie noemen de cultuur van Flow Traders extreem direct. Hoe ziet dat er in praktijk uit?
Rietberg: 'Het is geen agressieve cultuur. Wel direct, in de zin van: wat jij nu zegt slaat nergens op, om deze redenen. Dus gaaf dat je een mooie powerpointpresentatie hebt gemaakt, maar ik heb liever dat de feiten kloppen op een lelijk handgeschreven blaadje. Uiteindelijk is de kern van ons bedrijf handel. Dat kun je heel simpel terugbrengen tot: we doen een transactie of niet, en die levert geld op of niet. Het is vrij binair. Daar kun je niet een kwartier over debatteren. Je moet dán die keuze maken, en dat levert geld op of niet. Zo simpel is het. En dat is prettig.'
Dijkstra: 'We zijn veeleisend, maar geven ook veel terug. Het is wel in balans. Ik denk dat de situatie bij veel andere snel groeiende technologiebedrijven hetzelfde is. Het is zo'n race om de grootste te worden, schaal is zo immens belangrijk, dat alles moet kloppen.'