Skater,
Ik vrees dat je beeld van Tesla onvolledig is:
"S en X bouwen ze zo snel als ze kunnen zonder rare fratsen uit te halen. Zit veel handwerk aan en ze hebben er maar 1 productielijn voor."
Ze kunnen er inderdaad maar donderdduizend per jaar verkopen omdat Panasonic niet meer Accu's voor ze bouwt. Echter, in het eerste halfjaar hebben ze maar 44k auto's verkocht. Tel daar de belastingverhoging in China bij, de lage verkopen in juli en het ziet er niet best uit voor heel 2018.
"Ook is de prijs van S en X onnodig hoog. ..."
De brutomarge is al zodanig laag dat Tesla 15k per auto verlies maakt. Ook zonder de Model 3 maakte Tesla geen winst. Prijzen verlagen is inderdaad geen winnende strategie. Er is geen winnende strategie.
"Vergeet ook niet het detail dat ze buiten hun eigen vestigingen geen cent uitgeven aan marketing. "
Prachtig dat de media-aandacht geen windeieren oplevert - Tesla is een reality soap deels bedacht door de media -, maar dat neemt niet weg dat Tesla niet de prijzen kan vragen die het moet om winstgevend te zijn. Dus wederom, geen winstgevende strategie.
"De dure Model 3 verkoopt prima. De variant waar ze mee begonnen, enkele motor (vanuit productiegemak?) en grote accu, daar had niemand om gevraagd. ..."
Tesla bleek nauwelijks iets te hebben aan de reserveringslijst en heeft die in de VS inmiddels afgeschaft. Iedereen in de VS heeft inmiddels de mogelijkheid gehad een Model 3 te bestellen en de resultaten vallen vies tegen. Ongeveer 40k bestellingen zijn er verricht in juli, het moment dat de reserveringslijst werd afgeschaft. Sindsdien ligt het aantal bestellingen op ca. tweeduizend per week - minder dan de helft waarop was gerekend.
"Ze hebben nog niet eens geprobeerd om dure Model 3's te verkopen in Europa, Azië, Oceanië."
Dat zal zeer spoedig moeten gaan gebeuren want de leveringsachterstand in de VS is waarschijnlijk dit kwartaal al opgelost. De Model 3 is nog niet eens goedgekeurd in Europa. Zou dat iets met het onveilige dashboard te maken hebben?
"Vooraf riep Tesla dat de gemiddelde Model 3 waarschijnlijk rond de $42K zou gaan kosten."
Tesla roept van alles. Tesla is een mediasoap (Murdoch in het bestuur???) en heeft niet de doelstelling om winst te maken. Tesla zal net als Enron failliet gaan en Trump krijgt de schuld, zoiets...