Skater schreef op 5 september 2018 18:17:
[...]
Vermenigvuldig de marginal profit per extra wagen met de groei in productie en tel dit resultaat op bij het vorige kwartaal. Oh, en de 10.000 units (~$600 miljoen) extra voor de in Q2 opzettelijk vertraagde leveringen. Oh, en 10.000 maal 3 maandsalarissen, witteboorden die ze ontsloegen.
Er komen veel posten samen in Q3 terwijl de (hoewel teleurstellende) productie fors groeide. Simpelweg "niet geloven" dat er een zwart cijfer uit kan rollen is net zo goed evangelie als de permapositivo's aan de andere kant.
Tesla zorgde voor die (geforceerde) 5.000 in die laatste week van Q2. Nu beloven ze winst, en kunnen ze er voor zorgen. Is het gedurfd of dom om 1 okt short te zitten, laat staan zodra er dollars of de resultaten worden gezet?
En al vergt het misschien wat kunst en vliegwerk in Q3 om winst te maken, Q4 wordt het makkelijker. Tegen die tijd nog meer productie en nog steeds voornamelijk of alleen dure units.
Model 3 werd begroot op $42K gemiddeld. Maar zelfs als ze nu een jaar langs alleen de bare bone zwarte versie verkopen, wordt dat gemiddelde niet gehaald.
Productie kost meer door tegenvallende automatisering, OK. Maar de feitelijke bereidheid van de klant om opties aan te klikken compenseert dat mooi.
Vergeet ook niet, die half miljoen mensen die een jaar of langer wachtten op Model 3, hebben al die tijd gespaard. Reken maar dat er meer kiezen voor upgrades om de wagen eerder te hebben ipv opties laten schieten omdat de wagen in de basis al zo goed is.