Doodlopende straat
De Rekenmeester
30-10-2018
135105959-4087787.jpg
Jens Cardinaels
De Nederlandse gps-maker TomTom staat op het punt overgenomen te worden, meldt de telecomnieuwssite TMT Finance. Meerdere kandidaten willen het bedrijf kopen. Autobouwers zoals Volkswagen en Daimler (Mercedes-Benz) zijn volgens TMT geïnteresseerd, net als de technologiebedrijven Apple en Here, de digitalekaartenmaker die voortkomt uit Nokia. Het nieuws deed het aandeel TomTom gisteren met 13 procent stijgen.
Beleggers zijn dus blij met het nieuws. Wellicht vanwege het mooie prijskaartje dat op TomTom wordt geplakt. TomTom zou 2 tot 2,5 miljard euro waard zijn. Geen overdreven som, vinden de analisten. Zo'n bod zou in lijn liggen met de waardering van de sectorgenoot Here, die in 2015 werd overgenomen. Het Finse Nokia ving er 2,55 miljard euro voor.
Maar anders dan Here zit TomTom in een sukkelstraatje. Tien jaar geleden was het bedrijf immens populair dankzij zijn gps-toestellen. Zowat iedereen die vaak en zelfs minder vaak de baan op ging, had zo'n bakje met een zuignap aan zijn voorruit hangen. De zuignap hangt er nog steeds, maar in plaats van een TomTom-gps-toestel hangt er een smartphone van pakweg Apple, Samsung of Huawei aan. Niet TomTom wijst tegenwoordig de weg, maar Google Maps of Waze.
TomTom kreeg al snel door dat zijn gps-toestellen hem in een doodlopende straat hadden genavigeerd en gooide het roer om. Sinds enkele jaren legt het zich toe op de ontwikkeling van kaarten. De focus ligt niet langer op gps-toestellen, maar op software voor de ingebouwde toestellen van autobouwers. Wie met een Peugeot, Citroën of BMW rijdt, wordt waarschijnlijk door TomTom op het rechte pad gehouden.
Maar stilaan komt ook dat businessmodel onder druk. Steeds meer autobouwers stappen over op Here en Waze, die zich met uiterst nauwkeurige verkeersinformatie onderscheiden. Waze doet een beroep op duizenden mensen die aangeven waar er file is. Met die app hoef je niet om te rijden voor een file die al is opgelost.
Renault ruilde TomTom al in voor Waze, net als Mitsubishi en Nissan. Ook Volvo kondigde begin oktober aan dat het overstapt naar Waze. Nochtans hadden TomTom en Volvo in 2016 nog een nauwe samenwerking aangekondigd. Zelfs de radiozenders Qmusic en Joe hebben TomTom ingeruild voor Waze als leverancier van verkeersinfo.
De Nederlanders blijven echter niet bij de pakken zitten en slaan een nieuwe richting in. De tak die volgsystemen voor vrachtwagens maakt, staat te koop. TomTom legt zich meer en meer toe op digitale kaarten voor zelfrijdende auto's. Maar ook daar zal de concurrentie niet van de poes zijn. Ook Here is ermee bezig en heeft met onder meer BMW, Daimler, VW en de chipmakers Intel en Robert Bosch interessante eigenaars, die tegelijk gretige klanten kunnen zijn.
Een overname kan een interessante piste zijn. Door TomTom te kopen kan Apple zich met navigatie op de kaart zetten en zijn grote concurrent Google naar de kroon steken. Here zou zich kunnen versterken en een nog meer toonaangevende speler zijn.
Bron:"De Tijd"