Sander13677 schreef op 11 maart 2020 15:47:
PostNL breidt pakketpunten fors uit
Supply chain
Jaarlijks gaan er honderden miljoenen pakketten heel Nederland door, maar het aantal pakketpunten neemt af. Tv-programma Radar onderzocht de zaak. PostNL zegt toe extra honderden pakketpunten toe te voegen aan zijn bestand.
E-commerce is booming. Afgelopen jaar stuurden we met zijn allen zo’n 600 miljoen pakketten heen en weer. Immers tellen retouren ook als een verzending en dat aantal retouren stijgt evenredig door.
Ook op Logistiek.nl:
Retouren reduceren?
Retouren zijn nog steeds een groot struikelblok. De grote stromen en de kosten die er mee gepaard zijn blijven een bron van zorg en uitdaging voor retailers en e-fulfilment business. Oplossingen en kansen zijn er ook. Denk aan slimme platforms en softwaresystemen.
Lees het hele artikel >>>>
Tv-programma Radar
Het aantal pakketten is bijna niet meer te verwerken voor winkeliers met een pakketpunt. Het gevolg is dat velen er de brui aan geven en het aantal pakketpunten vermindert. Tv-programma Radar besteedde deze week aandacht aan het nijpende tekort.
Actiepunten PostNL
Wat doet PostNL om aan de vraag om pakketpunten te voldoen? In een reactie op het tv-programma laat PostNL weten zijn aanbod pakketpunten fors uit te breiden. Vorig jaar kwamen er 150 nieuwe pakketpunten bij. Voor dit jaar staan er 500 nieuwe punten op de planning. Daarmee komt het totaal aantal PostNL pakketpunten op 3900.
Om de drukte die ook PostNL signaleert verder te reduceren, neemt het pakketbedrijf aanvullende maatregelen:
· Spreiden van pakketten naar andere punten.
· Pakketten liggen nog maar 7 dagen bij een retailer om opgehaald te worden, was 14 dagen, en dat zorgt voor meer capaciteit.
· Processen slimmer maken om het aantal handelingen voor medewerkers op een pakketpunt te verminderen wordt. Een voorbeeld: bij legitimatie moest een scan gemaakt worden én de naam worden ingevoerd, nu is alleen de scan voldoende.
· Invoering van scan&go’s waarmee de klant het pakket zelf kan scannen en verzenden. PostNL verwacht eind dit jaar in zo’n 300 scan&go systemen in gebruik te hebben.
· Verzendklaar retourpakket kan worden meegeven aan een pakketbezorger die bij de klant aan de deur komt