PostNL blijft profiteren van groeiende populariteit webwinkelen
Een postbezorger doet een contactloze bezorging. Bij PostNL is het aanzienlijk drukker sinds de coronacrisis.
Een postbezorger doet een contactloze bezorging. Bij PostNL is het aanzienlijk drukker sinds de coronacrisis.Foto: Olaf Kraak / ANP
PostNL heeft zoals verwacht een sterk tweede kwartaal neergezet. Het aantal pakketjes dat wordt verstuurd nam het afgelopen halfjaar sterk toe (+24%), vooral door het uitbreken van de coronacrisis. Hierdoor steeg de omzet van het postbezorgbedrijf het afgelopen kwartaal naar €789 mln, tegenover €681 mln in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden op een lagere omzet.
Het genormaliseerde bedrijfsresultaat nam met 38% toe naar €56 mln, opnieuw hoger dan analisten hadden verwacht. Voor het hele jaar gaat PostNL uit van een bedrijfsresultaat dat sterk boven de eerder aangegeven bandbreedte van 110 miljoen tot 130 miljoen euro zal uitkomen.
Toen het coronavirus uitbrak moesten veel stenen winkels dicht, en verschoven veel uitgaven naar online. Met name kleine en middelgrote webwinkels profiteren, merkt PostNL.
Blijvende liefde
Het postbedrijf ziet bovendien aanwijzingen dat de liefde voor webwinkelen blijvend is. Afgelopen juni, toen veel winkels weer open waren, steeg het aantal pakketten dat werd verstuurd nog steeds met 18%.
Om de hausse aan pakketjes te kunnen verwerken heeft PostNL zijn capaciteit met 40% opgeschaald. In de laatste helft van dit jaar is opnieuw een uitbreiding van de capaciteit nodig, verwacht het bedrijf.
Intussen neemt de brievenbuspost, die toch al dalende was, juist verder af sinds de coronacrisis (-16,2%). Hoewel mensen in de eerste weken van de pandemie meer kaarten aan vrienden en familie stuurden, stelden veel bedrijven hun advertentiecampagnes uit. In juni was volgens PostNL wel enig herstel te zien.