Weet niet of dit al geplaatst was? Hoe dan ook een interessant artikel.
TomTom wil het Netflix voor autonoom rijden zijn – de HD-kaarten zijn extreem precies, want een zelfrijdende auto moet tot op 20 cm een locatie kunnen bepalen
Herwin Thole
HD Maps van TomTom
De Nederlandse navigatiespecialist TomTom maakt enorm gedetailleerde kaarten voor zelfrijdende auto’s.
“Dit is de grootste markt waar we ooit in hebben gespeeld”, zegt Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden van TomTom.
De kaarten zijn tot op de centimeter nauwkeurig en houden zelfs rekening met de tektoniek van de aardkorst.
TomTom streamt de gegevens naar de auto tijdens het rijden op het juiste moment. “Wij zijn een soort Netflix van autonoom rijden”, aldus Strijbosch.
Bekijk de homepagina van Business Insider voor meer artikelen
Voor 2020 durft TomTom geen voorspelling te doen vanwege de coronacrisis, maar intern kijkt het bedrijf al veel verder. Tot wel een decennium vooruit.
“Wij hebben een horizon qua groei tot 2030”, zegt Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij de Nederlandse multinational tegen Business Insider. “De cyclus in de auto-industrie is langzaam. Wij zijn nu al aan het verkopen voor 2024.”
TomTom werd bekend door de losse navigatiekastjes, maar de verkoop daarvan neemt al jaren gestaag af. De divisie Telematics, die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen, werd begin 2019 verkocht.
Blijven over de locatiediensten. TomTom specialiseert zich onder meer in het maken van extreem gedetailleerde kaarten voor zelfrijdende auto’s. “Dit is de grootste markt waar we ooit in hebben gespeeld”, zegt Strijbosch.
De schattingen van marktonderzoekers lopen uiteen, maar duidelijk is dat de markt de komende jaren snel zal groeien, tot zeker enkele tientallen miljarden in omvang. Grote autofabrikanten als Daimler en techreuzen als Google storten zich op de ontwikkeling van autonome voertuigen.
En ook Intel ziet de potentie: in 2017 telde de Amerikaanse chipmaker 15 miljard dollar neer (15 keer de huidige beurswaarde van TomTom) voor Mobileye, een Israëlisch bedrijf dat met software, camera’s en sensoren autorijden veiliger wil maken.
TomTom ziet dus kansen en wil een centrale rol spelen in de markt voor autonoom rijden met zijn geavanceerde kaarten (al hebben niet alle analisten fiducie in die strategie). Business Insider sprak in januari op techbeurs CES met Strijbosch over de plannen van TomTom.
Zelfrijdende auto’s hebben veel sensoren aan boord. Heb je dan wel kaarten nodig?
Strijbosch: “Kaarten zijn onmisbaar, daar is de hele industrie het over eens. Dat is makkelijk te begrijpen als je een aantal voorbeelden bekijkt. Stel dat je op de snelweg rijdt met een snelheidslimiet van 120 km/u. Even verderop staat een bord dat de maximumsnelheid 100 km/u wordt, maar net op het moment rijdt er een vrachtwagen voor. De zelfrijdende auto ziet het bord niet en denkt dat je nog steeds 120 km/u mag. Dan ben je in overtreding en het is bovendien gevaarlijk. In een kaart zit dat soort informatie wel.”
“Ander voorbeeld. Camera’s kunnen bij een afrit bijna niet zien hoe scherp de bocht is. Mensen hebben dat ook: als je een afrit voor het eerst neemt, dan rem je vaak te laat. Kaarten weten precies hoe een bocht loopt en geven aan hoe hard je erdoorheen kunt.”
“Je kunt ook om de hoek kijken. Als je een kruising passeert waar het groen is, je slaat rechtsaf en meteen daarna is er weer een stoplicht. Dan weet de kaart dat je niet te hard door groen hoeft te gaan.”
“En als het slecht weer is, dan pikken sensoren veel informatie niet op. Op een kaart kun je alles zien en kilometers vooruitkijken. Kaarten zijn dus absoluut onmisbaar.”
Hoe gedetailleerd zijn de HD-kaarten van TomTom precies?
“Onze hogeresolutiekaarten zijn een op de centimeter nauwkeurige weergave van de werkelijkheid. Een vangrail, lantaarnpaal, verkeersbord, grasberm, doorgetrokken streep, tunnels, bruggen en viaducten, al dat soort dingen staan erin. Dat levert een soort vingerafdruk van de weg op.”
Is gps dan niet voldoende om te navigeren?
“Niet voor zelfrijdende auto’s. Dat is te onnauwkeurig. Je moet tot op 20 centimeter kunnen bepalen waar je bent en het liefst nog preciezer.”