Wat doe je met een locatie ?
Enkele maanden geleden heb ik hier eens geschreven , dat een vastgoed-bedrijf bij heel slecht renderende gebouwen een ander perspectief moet innemen : Niet meer de vraag stellen hoe om te gaan met het gebouw , maar hoe om te gaan met de locatie ?
Wat kun je met een locatie als je het slecht renderende gebouw plat gooit ? Ik gaf toen als voorbeeld dat een warenhuis aan de rand van een gemeente -met goede bereikbaarheid tot aan de deur- gesloopt zou kunnen worden om plaats te maken voor heel specifieke parkeergarages met slechts 1 doel :
Grootschalig bijtanken voor de auto. Hetzij elektrisch , hetzij waterstof. Terwijl de auto uren oplaadt , vanuit de locatie een shuttledienst naar een werkgever vlakbij. Het elektrisch opladen op alle parkeerplaatsen in de parkeergarages , en het waterstof tanken op de vlakke parkeerplaatsen net buiten de parkeergarages.
Laadstations en waterstof tanken. Twee logistieke behoeften in Nederland waar nog veel schaarste in is. De shuttles naar de werkgevers zorgen voor verdere ontlasting van de smallere wegen binnen de gemeenten zelf.
Een voorzichtig voorbeeld hoe gemeenten en vastgoedbedrijven de nabije toekomst vorm kunnen geven. In mijn posting hierboven over Tilburg bedoel ik een iets langere termijn , maar het idee erachter is hetzelfde. Gemeenten en bedrijven kunnen samen een innovatieve toekomst vorm geven. Alleen zal die ontwikkeling in een Universiteitsstad er anders uit zien. Hoe creëer je een toekomst waarbij je hoger opgeleiden vast kunt houden ? Mensen die in staat zijn om in hun eigen onderhoud te voorzien + een onderhoud voor anderen te betekenen ?
Hoe kunnen hoogopgeleiden innovatieve bedrijven oprichten en vorm geven ? In mijn simplistische opvatting moeten eerst de randvoorwaarden ingericht worden. Een belangrijke randvoorwaarde is, dat die gewenste hoogopgeleiden niet uren gaan commuten (gaan reizen naar en van het werk) , maar dat zij hun (bij voorkeur eigen) bedrijf binnen een straal van enkele kilometers van de woning hebben.
Dat betekent veel , heel veel , vestigingsruimte + logistieke ontsluiting. Kijk naar een Efteling en een Beekse Bergen die de afgelopen jaren veel medewerking kregen om te blijven uitbreiden. Beide zitten in de hoek van recreatie. Niet van innovatie. Er moet dus meer gebeuren voor een Universiteitsstad om haar opgeleiden vast te houden.
Ruimte is 1. Logistieke ontsluiting is 2. Vergunningen is 3. Realisatie is 4.
Die logistieke ontsluiting kan ook in de vorm van een logistieke hub zijn. Kleinschalige vliegvelden speciaal voor vliegende taxi's en vliegende (prive bezit) auto's. Maar ook extra grote rangeerterreinen om vracht op en af te laden uit spoorwagons.
Logistiek is een enorme dynamiek. Het is het begin van daarop aansluitende mogelijkheden.
Wat kan een vastgoedbedrijf in die logistieke hub ? Bedrijfsvestigingen , loodsen op de mini-vliegvelden , parkeergarages voor grootschalig bijtanken van auto's (elektrisch en waterstof).
Er is veel mogelijk. Maar dan wel in de nieuwe economie. Niet in de oude. Zinvol of zinloze gedachtengang ? Excuses aan de vaste kern van dit draadje , dat ik mijn betoog niet specifiek op Wereldhave gericht heb.