greedfearfear schreef op 15 maart 2021 10:31:
[...]
Helemaal eens met je voor wat betreft tech.
Just Eat heb ik niet uitgebreid bestudeerd, maar het bedrijf maakt zelfs met een fenomenale omzetgroei nog steeds geen winst. En dit onder uiterst gunstige marktomstandigheden voor het bedrijf.
Wanneer het leven zich normaliseert krijgt de omzet een gevoelige tik. Weinig positief.
Verder denk ik dat het verdienmodel niet te handhaven is.
De gemiddelde bestelgrootte is €22. Just Eat rekent voor haar diensten gemiddeld zo’n €4,20 per order. Gemiddelde kosten per order dus zo’n 19%.
Ik vind dat aan de forse kant: de horeca-ondernemer/consument betalen dit.
Anderzijds zie ik niet goed in dat Just Eat het voor minder kan doen.
Heel globaal zijn de kosten van de horeca-ondernemer als percentage van de omzet: inkoop 30%, personeel 30%, huisvesting 12%. Blijft over 28% ter dekking van alle andere kosten en winst. Als de horeca-ondernemer de Just Eat kosten van 19% volledig voor rekening neemt dan resteert nog 9%. Niet te doen lijkt me.
Kortom, ik twijfel ernstig aan de houdbaarheid van deze dienst en vind een marktwaarde van bijna 13 miljard te veel.
Ik kan er uiteraard behoorlijk naast zitten.