Volgens mij kijken jullie door een roze bril. Op de balans 2020 staat: Langlopende schulden USD 955 miljoen. Of daarmee convenanten in gevaar zijn, of dat er gunstige voorwaarden zijn, etc., maakt niet zoveel uit. Voor mij als belegger wil ik graag weten of het bedrijf scherp aan de wind vaart of niet. Er ligt inderdaad wat cashgeld op de plank, maar dat is ook zeker noodzakelijk.
De schuld zal voor het komende jaar niet worden verlaagd door de opbrengst van de emissie, immers dit geld gaat geheel naar de lopende projekten, zoals eerder terecht werd opgemerkt.
Daarnaast is financiering gedaan met 5% rente. Dat geeft wel aan dat de investeerders redelijk wat risico hebben ingeprijsd.
Dus ze lopen nu langs het randje en garantie dat de projekten ook binnen het gestelde budget blijven is er niet.
Dan de gebruikelijke risico's zoals grondstofprijzen, rente schommelingen, etc. Daarnaast leven we in een spannende tijd met pandemie en enorme overheidstekorten. En specifieke risico's voor AMG zijn de sector mijnbouw, het sterk cyclische karakter en de produkten. Zodra iemand met een nieuw materiaal voor vliegtuigen of accu's komt, hebben ze dikke problemen. Ze duiken immers steeds verder in een niche markt.
Kortom als dan iemand een artikel schrijft waarin hij zijn zorgen uit, vind ik dat niet wereldvreemd.
Het zijn kanttekeningen bij de huidige koersschommelingen.
Ik heb veel vertrouwen in het management wat betreft mijnbouw. Daar zijn al veel slimme dingen gedaan. Minder vertrouwen heb ik in hun financiele wandel en uitspraken.
Ze zijn eerder door de aandeelhouders stevig op de vingers getikt t.a.v. hun salaris- en beloningsysteem. Daarnaast kan ik me de uitspraak uit 2016 herinneren, waarbij werd gesteld: "Zelfs bij een stevige daling van de grondstofprijzen, AMG maakt altijd winst"
Ik kijk daarom altijd met enige achterdocht naar hun presentaties.
Maar ik blijf erbij, als alles lukt komen er goede tijden aan. Maar de huidige volatiliteit is voor mij heel logisch.