In coronatijd werden de berichtendiensten van CM.com onmisbaar
Bloeiers Het Bredase bedrijf CM.com verzorgt al jaren berichtendiensten voor bedrijven. Met de groei van online bestellen en het thuiswerken in coronatijd werden hun toepassingen onmisbaar.
Jorg Leijten 3 augustus 2021
De datakamer van het Bredase bedrijf. In het eerste halfjaar van 2021 groeide de omzet bij CM.com met bijna 94 procent naar 112 miljoen euro.
De datakamer van het Bredase bedrijf. In het eerste halfjaar van 2021 groeide de omzet bij CM.com met bijna 94 procent naar 112 miljoen euro.
Foto Merlin Daleman
Een paar jaar terug zat ondernemer Jeroen van Glabbeek op de tribune bij zijn favoriete voetbalploeg NAC. Zijn Bredase bedrijf CM.com was er hoofdsponsor. Waar de meeste toeschouwers vooral oog hadden voor wat er op het veld gebeurde, analyseerde hij tijdens de wedstrijd het voetbalbezoek. Hoe koop ik een kaartje en kom ik binnen, hoe kan ik hier bier bestellen en hoe kan ik dat dan afrekenen? „Dat waren losse handelingen, maar moet veel gemakkelijker kunnen, dachten wij.”
Van Glabbeek ontwikkelde met zijn bedrijf een app waarin al die handelingen voor supporters samenkomen. Het werd later een van de coronaoplossingen voor de horeca. Bestel je daar een drankje of eten, dan word je tegenwoordig in veel gevallen via een QR-code aan tafel naar een bestelsite gestuurd. Consumpties selecteren, meteen betalen en het eten en drinken wordt gebracht.
„Eigenlijk hadden we dat een jaar daarvoor al voor Lowlands bedacht”, vertelt Van Glabbeek. „Vanuit het idee dat je niet meer in de rij bij een bar hoeft te staan. Dat was toen nog hip en luxe. Maar in de coronacrisis kwam het ineens goed van pas.”
Het was niet de eerste toepassing waarmee zijn bedrijf scoorde. De sms’jes die maaltijdbezorgers sturen dat je bestelling onderweg is? Een berichtje dat herinnert aan de tandartsafspraak van morgen of dat de uitslag van je coronatest klaarstaat? Een tijdslot reserveren bij het Van Gogh Museum? Bedenk een geautomatiseerde elektronische mededeling en de kans is groot dat CM.com erbij betrokken is.
BLOEIERS
De economie leeft weer op na de coronacrisis. Terwijl sommige bedrijfstakken de afgelopen anderhalf jaar hard zijn geraakt, zijn er ook bedrijven die juist floreren. NRC zoekt voor deze zomerserie een aantal van deze ‘bloeiers’ op, die het – vaak mede dankzij corona – ontzettend goed doen.
Club Message
Het bedrijf begon in 1999 met het versturen van sms’jes met reclame aan jongeren in discotheken – CM staat voor Club Message. In de beginjaren verzorgde CM.com ook het sms-stemmen voor tv-wedstrijden zoals Idols en het Eurovisie Songfestival.
Uiteindelijk stortte Van Glabbeek zich met zakenpartner Gilbert Gooijers – nu operationeel directeur – op een markt die KPN liet liggen: de zakelijke berichten. „Toen WhatsApp in 2010 opkwam, had KPN meteen zoiets van: dit is foute boel. Sms’en was voor hen de nummer twee aan inkomsten. Wij dachten: sms’en blijft voor de zakelijke markt een manier van communiceren met de consument.”
Naast sms’jes biedt CM.com tegenwoordig een heel pakket aan zogeheten conversational commerce aan: van WhatsApp-gesprekken met bedrijven tot chatbots. CM.com krijgt voor elk via de dienst verstuurd bericht een paar eurocent.
CM.com is een opvallende groeier in coronatijd. In het eerste halfjaar van 2021 was de omzetgroei bijna 94 procent (naar 112 miljoen euro), mede dankzij overnames. Het platform waarmee bedrijven kunnen communiceren met klanten (zoals via sms en WhatsApp) droeg voor 94,1 miljoen euro aan inkomsten bij, het onderdeel waaronder ticketverkoop voor 4,8 miljoen euro. Onder de streep draaide CM.com in het eerste halfjaar wel nog een verlies van 4,9 miljoen euro.