trab33 schreef op 8 augustus 2021 10:08:
Twee jaar geleden door het oog van de naald, nu het brein achter de comeback van Bpost. Wie is CEO Dirk Tirez?
“Bpost is back.” Zo kopten verschillende media naar aanleiding van de positieve financiële resultaten van ons nationale postbedrijf. Eindelijk weer goed nieuws, na slechte winstcijfers, een CEO-wissel en veel onrust. Aan het roer van die kerende tanker: Dirk Tirez. Die ook nog eens aankondigde in de eindejaarsperiode zélf pakjes te gaan rondbrengen. En te bedenken dat de man ruim twee jaar geleden door het oog van de naald kroop. “Een ervaring die mijn leven veranderde.”
“Een hele joviale, open, warme mens”, zo omschrijft iemand die bij Bpost samenwerkt met Dirk Tirez, de 57-jarige CEO. In maart van dit jaar nam Tirez de scepter over van Jean-Paul Van Avermaet, voor wie de druk onhoudbaar was geworden. Tijdelijk, want de man die al 18 jaar lang bij Bpost werkte had geen ambitie om de ‘ad interim’ voor zijn titel van CEO te laten vallen.
En toch werd hij nog geen maand geleden aangesteld als volwaardige Bpost-baas, het bedrijf waarvoor hij sinds 2003 werkt. Gelokt door toenmalig CEO Johny Thijs om hoofd van de juridische dienst te worden. “In die functie had hij het imago van niet erg vakbondslievend te zijn”, vertelt Geert Cools van ACOD Post. “Maar sinds hij CEO ad interim is, benadrukt hij toch steeds het belang van het sociaal overleg. Hij kent het bedrijf ook, en weet wat nodig is. We geven hem als nieuwe CEO dus absoluut een kans.”
Het voelt alsof ik door mijn genezing een tweede keer geboren ben. Als je zoiets hebt meegemaakt, heb je geen macht nodig.
Wereldverbeteraar
Tirez, die samenwoont met zijn partner in de Brusselse rand en een 20-jarige dochter heeft die in Vancouver studeert, “is ongelooflijk gepassioneerd en gedreven met het bedrijf bezig”, klinkt het in zijn entourage. “Hij heeft een eigen visie, maar luistert tegelijk ook heel erg naar de mensen. Dirk is beetje een type-wereldverbeteraar. Zeker als het gaat om duurzaamheid en het sociale aspect van wat we doen.”
Hoe Tirez in het leven staat, werd tweeënhalf jaar geleden geherdefinieerd. Hij werd geveld door een ernstige, zeldzame ziekte die hem vier maanden aan een ziekenhuisbed gekluisterd hield en een jaar revalidatie kostte. “Een ervaring die mijn leven veranderde”, vertelde hij daarover in La Libre en De Tijd. “Het voelt alsof ik door mijn genezing een tweede keer geboren ben. Als je zoiets hebt meegemaakt, heb je geen macht nodig. Wat mij gelukkig maakt, is betekenis geven aan anderen.”
Met de verrassend positieve financiële resultaten loste hij deze week alvast de grootste uitdaging bij zijn aanstelling in. Maar de weg is nog lang. De tegenvallende resultaten van eind vorig jaar kwamen er doordat Bpost worstelde met het pakjesverkeer. Het bedrijf kon - in tegenstelling tot de concurrentie - niet om met de enorme piekvolumes in de eindejaarsperiode. Pakjes bleven liggen, er werden dure onderaannemers en extra interims ingeschakeld, en de potentiële winst op het enorme volume ging verloren.
In de eerste helft van dit jaar heeft Tirez die trend al kunnen keren, door verder in te zetten op de postbode die ook pakjesbezorger wordt. Er worden steeds minder brieven verstuurd, dus komt er ruimte vrij om pakjes mee te geven met de postbode. Maar de echte lakmoesproef komt er opnieuw in de eindejaarsperiode aan. Tussen Black Friday en eindejaar verwacht Tirez dat zijn bedrijf 750.000 pakjes per dag zal moeten verwerken, waar dat over het hele jaar gemiddeld 500.000 zijn.
Gezien het personeelstekort, zie ik het najaar eerlijk gezegd somber tegemoet.
Vakbondsman Geert Cools
Druppel op hete plaat
Het is daarom dat hij samen met de financiële resultaten de oproep lanceerde naar zijn kaderleden en ander administratief personeel om de komende eindejaarsperiode te helpen bij de leveringen. “Ook ik zal solidair meehelpen”, aldus Tirez. Intussen heeft Bpost intern een campagne opgestart om personeel en leidinggevenden warm te maken op het einde van het jaar twee tot drie weken in te springen als pakjesbezorger. Inclusief opleidingen en de vraag om dienstroosters hiervoor vrij te maken.
“Een sympathiek en krachtig signaal”, zegt arbeidsmarktspecialist Jan Denys van Randstad over het initiatief. “Zeker voor een bedrijf als Bpost, dat een moeilijke periode achter de rug heeft en waar het management onder druk heeft gestaan. Een sterke binnenkomer als nieuwe CEO”, besluit Denys. “Het directiecomité dat pakjes helpt rondbrengen? Ik vrees dat het een druppel op een hete plaat wordt”, is het laatste woord voor vakbondsman Geert Cools. “Gezien het personeelstekort, zie ik het najaar eerlijk gezegd somber tegemoet. Nu al kunnen we niet voldoende werkkrachten vinden, dat zal alleen maar erger worden.”
bron hln