FD
BUITENLAND
Republikeinen helpen Biden aan groot infrapakket
In de eerste zeven maanden van zijn aantreden heeft de Amerikaanse president Joe Biden een succes geboekt waar zijn voorgangers alleen maar van konden dromen. Hij bracht Democratische en Republikeinse senatoren bij elkaar om samen tot overeenstemming te komen over een omvangrijk infrastructuurpakket. Gisteren ging de Amerikaanse Senaat akkoord met het pakket waar ruim $1000 mrd mee is gemoeid.
Van onze redacteur
Washington
In de eerste zeven maanden van zijn bewind boekt de Amerikaanse president Joe Biden een succes waar zijn voorgangers alleen maar van konden dromen. Hij bracht de afgelopen weken Democratische en Republikeinse senatoren bij elkaar om tot overeenstemming te komen over een omvangrijk infrastructuurpakket.
Gisteren ging de Amerikaanse Senaat akkoord met het pakket, waar ruim $1000 mrd mee is gemoeid. Dat geld is bedoeld voor het opknappen van decennia-oude wegen, bruggen, spoordelen en vliegvelden. Ook het moderniseren van het elektriciteitsnetwerk, uitbreiding van het breedbandinternet, schoon drinkwater en het aanpakken van de klimaatcrisis maken deel uit van het wetsvoorstel.
Het is voor het eerst in jaren dat Democratische en Republikeinse senatoren gezamenlijk een wetsvoorstel van deze grootte aannemen. Een belangrijke opsteker voor Biden, die het herstel van de infrastructuur tot een speerpunt van zijn agenda maakte. Over de gebrekkige infrastructuur werd al jaren gesoebat.
Er stemden 19 Republikeinen met de Democraten mee, waaronder een aantal prominenten, ondanks dat oud-president Donald Trump meermaals kritiek gaf op de wet. De wet is een compromis, zei de Republikeinse minderheidsleider in de Senaat, Mitch McConnell.
‘Republikeinen en Democraten kunnen het traditioneel gezien oneens zijn over belastingen en gezondheidszorg en allerlei andere dingen, maar over het belang van een sterke infrastructuur kunnen we samenkomen’, zei senator Rob Portman voorafgaand aan de stemming. Hij leidde de onderhandelingen namens de Republikeinen.
Het geld is dan ook hard nodig. De infrastructuur in alle vijftig staten kent grote gebreken. Neem de kwaliteit van de bruggen, waar de VS er 617.000 van heeft. Daarvan is 42% vijftig jaar of ouder en 7,5% is hard toe aan onderhoud.
Afgelopen mei werd de beroemde Hernando de Soto-brug over de Mississippi in allerijl afgesloten, nadat bij een inspectie een grote breuk in een van de draagbalken werd ontdekt. Automobilisten werden per direct van de brug geëvacueerd. Tijdens het spoedonderhoud kwamen er nog meer problemen aan het licht. Maandag ging de brug na drie maanden onderhoud weer open.
‘Dit is een grote stap voorwaarts voor Amerika,’ zei minister van handel Gina Raimondo tegenover CNN. ‘Wij geloven dat er hierdoor miljoenen banen bij komen in de komende jaren. Niet alleen in de bouw, maar ook in de technische sector, doordat meer bedrijven worden aangesloten op breedbandinternet.’
Staten mogen echter grotendeels zelf bepalen hoe ze het toegezegde geld besteden. Volgens critici kan dat ertoe leiden dat het geld niet altijd op de juiste plek terechtkomt.
Het Huis van Afgevaardigden stemt op z’n vroegst pas in september over de infrastructuurwet. Dat is nog geen gelopen race. Voorzitter Nancy Pelosi heeft gezegd de wet pas in stemming te willen brengen wanneer er een akkoord is bereikt over een ander, nog groter pakket aan sociale maatregelen. Dit plan omhelst $3500 mrd, voor onder andere kinderopvang, ouderenzorg en onderwijs. Om dit te betalen willen de Democraten de belastingen voor rijken en bedrijven verhogen. Republikeinen hebben al aangegeven hier helemaal niets voor te voelen.