*JustMe* schreef op 26 augustus 2021 22:20:
[...]
Ik vind dat dat dus juist wél veel uitmaakt. 2021 is het jaar waarin je deals sluit voor auto's die 2024-25 de weg op gaan. Wie geen bewezen proof of concept heeft, die gaat met moeilijk krijgen om marktaandeel te winnen.
De onderzoeksfase begon in 2015. Eerst TT met Volkswagen, daarna met anderen. Toen werd bekend dat 80% van de autofabrikanten aan het testen was. Daarna is de 'productization' is geweest, TT heeft ADAS Maps, HD Maps, Road DNA en Autostream als producten ontwikkeld. En nu is bekend dat zo'n 3 miljoen auto's met TomTom HD maps rondrijden en dat dit 60% marktaandeel is. De totale markt is dus nog niet zo groot (en vooral ADAS) en neemt snel toe.
In het seminar dat TomTom en Elektrobit samen gaven werd de vraag gesteld of er een monopoliepositie ontstaat voor TT als HD maps maker, en dit werd niet gevraagd vanuit een enthousiaste belegger, maar vanuit een autofabrikant en met enige bezorgdheid. Dit is een signaal dat autofabrikanten niet zo ruim zitten in de inkoop mogelijkheden. TomTom downplayde dit en zei dat er zeker meerdere partijen komen.
Wat interessant specifiek aan VW is niet of Level 4 in 2025 of 2026 haalbaar is. Wat interessant is, is dat ze dan 40 miljoen auto's met terugwerkende kracht semi-autonoom maken. Dus 4 productiejaren van 10 miljoen auto's per jaar. Dus de auto's die nu verkocht worden moeten dus de juiste hardware hebben om ze achteraf met alleen software te updaten. Je hebt dus geen trage adoptie, maar een big bang adoptie. Ik hoop dat andere merken dit ook gaan doen en kunnen. Dat betekent nogal iets voor die zogenoemde TAM's (total adressable market).
Wat de prijzen van maps betreft. Te zien uit HERE's cijfers is Volkswagen nu een 200 miljoen euro klant voor hun maps. 10 miljoen auto's met 40% takerate = 4 miljoen auto's. Maal 50 euro is 200 miljoen. Traffic en services neemt VW af bij TomTom. Dat is dus het omzetniveau van de oude wereld en betekent dat autofabrikanten daar toch best al wat aan uitgeven, ook al zijn dat nog gewoon de basis maps. Als je SD maps vervang door HD maps en EV diensten erbij rekent is het sowieso hogere waarde.
Hoewel prijzen zich nog moeten zetten (zei Goddijn ook) kan ik veel redenen bedenken waarom dit geen ramschproduct wordt.
- Er is geen competitie van smartphone waar je HD maps op hebt
- Ze zijn dieper in de auto geïntegreerd
- Er zit software omheen die moet kunnen communiceren met sensoren
- Er zit heen en weer communicatie in van realtime updates van de maps (Autostream)
- Er zit een lokalisatie laag in (Road DNA) die met camera's of radar (Bosch radar localization) moet communiceren
- Ze moeten ontwikkeld zijn in samenwerking met andere partijen in de keten (Tier1s, chipmakers)
- Ze zijn super 'safety critical', een partner moet dus risico's kunnen en willen dragen en een track record hebben (startups vallen af)
- Eentree barriere zijn al hoog in Automotive. Het is een industrie waar je moeilijk in komt, jaren moet investeren in techniek en in relaties voordat je wat verdient.
- TomTom weet dat, want die heeft zich 10 jaar moeten invechten en 1x een transitie moeten doen, voordat ze een positie verdienden als gevestigde partij