H. Voorman schreef op 27 augustus 2021 15:14:
Laten we het volgende plaatje even compleet proberen te maken zodat het helder is voor mensen ipv mensen die opzoek zijn naar erkenning. Aanvullingen zijn welkom.
De Battery Grade Lithium Hydroxide fabriek in Duitsland gaat hoe dan ook door, ook zonder Technical Grade Lithium Hydroxide fabriek in Brazilië. AMG doet dit vanwege de doelstellingen van de EU zoals Gerard vaak aangeeft. Deze doelstellingen om meer grip op de supply chain the krijgen worden ondersteund dmv subsidies. Ook wil je Battery Grade Lithium Hydroxide zo dicht mogelijk bij de batterijproductie produceren, vanwege de complexiteit en de hoge kosten voor het vervoer van Lithium Hydroxide. Kortere lijntjes = lagere kosten. De EU zal blij zijn met de eerste Lithium Hydroxide fabriek in Europa. Het is strategisch een slimme zet.
Dit is hoe het toekomstige plaatje Battery Grade Lithium Hydroxide bij AMG (los van eventuele andere leveranciers) eruit moet zien:
Brazilië: Spodumene -> Technical Grade Lithium Hydroxide
Vervoer: Vanadium Redox Flow bootje naar Duitsland (wie weet heren ;)
Duitsland: Technical Grade Lithium Hydroxide -> Battery Grade Lithium Hydroxide -> Nortvolt, Gigafactory etc etc.