Boeren verstand schreef op 23 december 2021 21:48:
[...]
Hallo Tietus, Goed stuk, met goede vragen. Het is in ieder geval veel beter om je dingen af te vragen, dan om maar elke keer iets te roepen over manipulatie, en zielige piet particulier.
Ik heb de antwoorden natuurlijk niet..... ik weet werkelijk niet duidelijk waarom beleggers niet vol overtuiging aandelen PostNL willen kopen (want dan zou de koers wel stijgen) (en ja, K, dus wel, maar dat was blijkbaar niet genoeg om het aantal verkopers tegen te gaan). En natuurlijk is het ook zo simpel dat als ik het wel ook maar een beetje wel zou weten, ik rijker zou zijn dan Elon Musk. Simpel zat.
Het is wel zo dat ik zo 100 voorbeelden kan geven van waarderingen waar dit zo is OF waar het andersom werkt.....
Als je er goed over nadenkt, slaat het nergens op dat Tesla meer waard is dan zo'n beetje alle andere autofabrikanten bij elkaar. En dat terwijl ze net 1 jaartje winst draaien, en 1 miljoen autos maken. Ik ben niet onder de indruk van Volkswagen, maar volgens mij verkopen die meer Porsches dan Tesla Teslas, en verdienen ze er ook meer op. Toch denkt de markt dat Tesla er dik, vet overheen gaat... en ook niet een beetje. De marktwaarde van Tesla met 1 miljoen autos is 1000 miljard. De Marktwaarde van Volkswagen met 10 miljoen autos ongeveer 100 miljard. Sla mij maar lek.
Dichter bij huis: INpost.
Een bedrijf dat wat kluisjes in Polen, Engeland en Frankrijk heeft staan. Beleggers waardeerden de gebakken lucht in de kluisjes op 10 miljard. Toen 10 keer zoveel als de waardering voor PostNL.... Hoe dan ? En 9 maanden laters waarderen de beleggers diezelfde kluisjes nog maar op 5 miljard (daar beginnen op het forum de shorters, en "ze" drukken de prijs, 'ze houden de prijs laag, 'ze roken de particulier uit etccc ook al hoogtij te vieren. er kan zo nog 5 euro af. Dus 50% af!. Of 5 euro bij 50% bij!. Op basis van wat?
Fastned is waanzin. Een bedrijfje van niks, met een marktwaarde van 1 miljard... Liep in 6 maanden van 10 euro naar 100 euro (wat is er verandert in 6 maanden?) en dwarrelt nu al 9 maanden rond de 45 euro. Is nog 35 euro te veel. Rete knap, maar met beleggen heeft t niks te maken.
Voor wat betreft PostNL
Ik denk.....
1. De marge bij pakketbezorgers is fragiel. Pim gaf al aan, dat in deze toptoptop markt, met verbeterde efficiency, ze misschien wel 9% rendement kunnen halen. Dat is niet veel. En elke verstoring die daarin optreedt zorgt er meteen voor dat de marge naar 2 of 0% kan zakken. Ik berekende gisteren dat ze in deze topdrukte met een beetje geluk dus 10 mijoen extra verdienen. Had de rechter de theepauze goed gekeurd, dan was er alweer 6,5 miljoen afgeweest. 4% opslag en een aardig deel van je rendement is weg als je het niet kunt doorberekenen. En daar zit bij PostNL echt wel een lastig puntje. De concurrentie hijgt echt in de nek.
2. Het MT heeft niet een gelukkige hand gehad in investeringen. Vooral Duitsland en Italie niet. Was gebaseerd op dat alles open zou gaan. Nou, hier in Nederland mochten ze wel komen. Daar echter beschermen ze de eigen aanbieders. (was bij vliegmaatschappij Al Italia niet anders) Sandd vind ik moeilijk te beoordelen. En die enorme pensioenafdrachten konden ze weinig aan doen, maar heeft hun wel heel veel geld gekost dat anders in nieuwe technolgie had kunnen worden geinvesteerd om DHL voor te blijven.
3. De briefjes afdeling blijft een vraagteken... Aan elk briefje verdienen ze 4, 5 cent. Hoe snel daalt dat door? Die corona briefje en testjes zijn tijdelijk, hoe lang corona ook nog duurt... (nog 2 jaar?)
4. Personeel. Ik heb eerder aangegeven dat PostNL wel met 25 andere steeds grotere partijen vecht om bezorgers. Dan hebben ze nu nog het geluk dat heel veel mensen van de horeca, detailhandel en cultuursector zich aanmelden als bezorger... maar hoe gaat dat straks als corona voorbij is? De prijzen van lonen, of onderuitbesteding gaan echt stijgen, anders rijden ze voor een ander (niet perse GLS, maar Gorilla of Budbee of Redjepakketje kan ook)
en verder... geen idee. Ik denk dat de markt PostNL redelijk inprijst. Kan 50 cent meer zijn, kan een euro meer zijn, maar dan houdt t ook wel op. Met die euro ben ik reteblij. Maar die is er nog niet.
anyway, eerst weekend.