Kazachstan ziet verstoring olie-export eind april opgelost
Nariman Gizitdinov 14/4/2022
(Bloomberg) – Kazachstan verwacht dat zijn belangrijkste olie-exportroute via Rusland eind april weer volledig operationeel zal zijn, maar blijft bezorgd over de mogelijke impact van westerse sancties of scheepvaartproblemen op de stroom ruwe olie, zei minister van Energie Bolat Akchulakov.
De scheepvaartterminal aan de Zwarte Zee voor het Caspian Pipeline Consortium stopte eind maart met het laden van twee van de drie ligplaatsen, vanwege schade door zware stormen. Ongeveer 80% van de ruwe export van Kazachstan wordt verscheept vanuit de fabriek, die zich aan de Russische kust van de Zwarte Zee bevindt, en het land is gedwongen de productie in te perken terwijl het wacht op reparaties.
De CPC-operator heeft de nodige reserveonderdelen en het enige dat nu reparaties verhindert, is slecht weer, zei Akchulakov. De beschadigde apparatuur is niet ingewikkeld en zou geen langdurig werk moeten vergen, zei hij.
"We hebben 15 april vastgesteld als een tussentijdse mijlpaal, het zou goed zijn als ze alles tegen die tijd zouden kunnen voltooien", zei Akchulakov in een interview. 'Maar ze zijn nog niet eens begonnen met de reparaties', dus het kan tot eind april duren, zei hij.
Op 24 maart schatte de minister dat de reparatie niet langer dan 1 1/2 maand zou duren.
Ongeveer 90% van de ruwe olie die via de CPC-verbinding wordt vervoerd, is afkomstig uit Kazachstan, en de gigantische olieprojecten Tengiz, Kashagan en Karachaganak zorgen voor bijna al deze volumes. De pijpleiding vervoert ook wat ruwe olie van Russische oorsprong, die langs de route wordt geïnjecteerd.
Aangezien sommige landen, waaronder de VS en het VK, de invoer van Russische olie verbieden, en veel andere kopers terughoudend zijn om met het land zaken te doen, is het van vitaal belang dat CPC-ruwe olie niet wordt beïnvloed, zei Akchulakov.
De pijpleiding is een belangrijke olieleverancier voor Europa, dus hij heeft "een speciale status nodig, zodat hij kan werken" zonder te worden beperkt door sancties tegen Rusland, zei hij. Het Amerikaanse verbod op de invoer van Russische olie dat begin maart werd aangekondigd, stelde bedrijven in staat door te gaan met het kopen van ladingen Kazachse ruwe olie die via de CPC-pijpleiding werd geleverd.
De Europese Unie, de VS, Rusland en Kazachstan moeten "enkele wederzijdse overeenkomsten" vinden over CPC, zei Akchulakov.
De waarde van CPC-olie, die nog steeds wordt geleverd vanaf een operationele ligplaats bij de terminal, heeft geleden onder de crisis in Oekraïne, zei Akchulakov. Het handelt met een ongebruikelijke korting om prijzen te benchmarken vanwege de scheepvaartrisico's die verbonden zijn aan Russische havens, zei hij.
Kazachstan verwacht rond 20 tot 25 april meer duidelijkheid te hebben over de voortgang van de reparaties aan de scheepvaartterminal, zei Akchulakov. Als de reparatiewerkzaamheden tot in mei duren, "zal dit niet goed zijn", zei hij.
In het geval dat de CPC-pijpleiding dit jaar niet volledig in bedrijf zou kunnen zijn, zou Kazachstan zijn olieproductieplan voor 2022 met ongeveer 2,5 miljoen ton moeten verlagen, van eerdere verwachtingen van 87,5 miljoen ton, aldus Akchulakov. De enkele onbeschadigde ligplaats aan de terminal maakt het laden van ongeveer 110.000 ton Kazachse ruwe olie per dag mogelijk, zei hij.
Indien nodig zou Kazachstan tot 1 miljoen ton ruwe olie per maand kunnen omleiden van de CPC-verbinding. Tengizchevroil gebruikt al alle tank-spoorwagons die hij kon vinden om ongeveer 180.000 ton olie per maand over land naar de Georgische Zwarte Zee-haven Batumi te vervoeren, zei Akchulakov. De Atyrau-Samara-verbinding met Rusland zou in april wel 200.000 tot 300.000 ton meer kunnen vervoeren, en de oostwaartse Atyrau-Kenkiyak-pijpleiding en de haven van Aktau aan de Kaspische Zee zouden elk een extra 250.000 ton per maand kunnen leveren, zei hij.