Financiële verwachtingen ontbreken in toekomstplannen Telenet
(26-09) - Bron: De Tijd
Nog voor de analistendag begon, kreeg het aandeel van Telenet klappen. De deal met de netwerkbeheerder Fluvius, die nog op een goedkeuring wacht, en volatiele economische tijden hingen als donkere wolken boven de toekomstplannen van het telecombedrijf.
'We voelen dankbaarheid bij analisten voor de mate van detail in onze toekomstplannen', zei John Porter maandag via een videostream vanuit Londen. Daar deed Telenetzijn plannen voor de komende drie jaar uit de doeken tijdens zijn Capital Markets Day.
De CEO voegde er tijdens zijn presentatie meteen excuses aan toe. Analisten en beleggers hadden maandagochtend gefrustreerd gereageerd op het persbericht dat de analistendag voorafging en dat hen op hun honger liet zitten. De financiële verwachtingen voor de komende drie jaar ontbraken, alleen de vooruitzichten voor 2022 werden herbevestigd.
Rond 11 uur nam het Telenetaandeel een duik van 7 procent. Die werd veroorzaakt door twee koersdoelverlagingen. Bij Barclays zakte het koersdoel van 28 naar 22 euro. ING voerde een nog grotere correctie door: van 40 naar 17,5 euro. 'We zullen tot februari 2023 moeten wachten om een guidance voor 2023 te krijgen', zei ING-analist David Vagman.
De joint venture met de netwerkbeheerder Fluvius om samen een glasvezelnetwerk in Vlaanderen uit te rollen is de belangrijkste verklaring voor de afwezige financiële verwachtingen. Het akkoord moet nog door verschillende fases. De mededingingsautoriteit moet nog haar zegen geven en de Vlaamse gemeenten en steden, die aandeelhouder zijn van Fluvius, moeten akkoord gaan. Telenet hoopte dat het proces sneller zou gaan.
'Zodra alles in orde is, organiseren we een mini-Capital Markets Day met de financiële vooruitzichten', beloofde Porter. Hij gaf mee dat de automatische indexering, in combinatie met de hoge energieprijzen, de voorspellingsoefening er niet makkelijker op maakt.
Dat brengt ons bij de inhoudelijke strategische oefening die Porter met zijn management maakte. De presentatie kreeg de titel 'From connectivity to customer centricity' mee. 'We willen onze klant nog beter kennen en op die manier beter bedienen', zei de CEO. Zowel in de consumentenmarkt, in media en entertainment, in de bedrijvenmarkt als in nieuwe activiteiten ziet Telenet groeimogelijkheden.
De basis voor die groeikansen is een supersnel netwerk. Telenet en Fluvius willen tegen 2029 bij ongeveer 70 procent van de Vlaamse huishoudens een glasvezelaansluiting tot aan de woning. Telenet rekent op kosten van 650 euro per gezin voor de eerste helft van de aansluitingen. Een relatief laag bedrag, volgens experts in de sector.
'Het eerste deel van de aansluitingen gebeurt in dichtbevolkte gebieden', zegt Porter. 'Daar kun je tegen de gevels werken.' Dat is een stuk goedkoper dan trottoirs openbreken. Daarnaast heeft Telenet in het verleden altijd glasvezel uitgerold wanneer een ander nutsbedrijf het voetpad opende. Wat de kosten zijn voor de tweede helft van de Vlamingen is nog niet duidelijk. 'We zullen daar heel rationele beslissingen over nemen', zegt Porter. 'We kunnen daarvoor met andere partners samenwerken.'
Slimme platformen
Telenet bedient in totaal 2 miljoen klanten. Daarmee is het de grootste telecomspeler in Vlaanderen. Porter ziet verschillende mogelijkheden om verder te groeien.
Digitale technologie en automatisatie moeten het kloppend hart worden van die groei. 'Dankzij cloudtechnologie en artificiële intelligentie kunnen we klanten nog meer op maat bedienen', zei Porter. Telenet werkt bijvoorbeeld samen met Amelia, een start-up die gespecialiseerd is in geautomatiseerde chatbots.
Hoe beter je de noden van klanten begrijpt, hoe sneller je hen een alternatieve of extra dienst kunt aanbieden, is de redenering. Op die manier hoopt het telecombedrijf de gemiddelde omzet per klant te verhogen. 'Bovendien is een tevreden klant minder geneigd over te lopen naar een concurrent.'
Focus op bedrijvenmarkt
De concurrent Proximus heerst in de bedrijvenmarkt. Daar wil Telenet verandering in brengen. Het telecombedrijf uit Mechelen bedient naar eigen zeggen 30 procent van de Belgische bedrijven.
'In het verleden lag onze focus vooral op connectiviteit', zegt Porter. Telenet wil zijn diensten bij kmo's, grote bedrijven en overheden op verschillende manieren uitbreiden. Steeds meer organisaties hebben nood hebben aan private mobiele netwerken, een kleine markt in de telecomwereld, die in de komende jaren met meer dan 150 procent zal groeien. Telenet wil daarnaast meer ICT-diensten aanbieden zoals cloudondersteuning, authenticatie- of cyberveiligheidsdiensten.
Freek Evers