Nieuws uit de staalwereld
Autoproductie en - verkoop
Verenigd Koninkrijk
In januari produceerde de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk nagenoeg hetzelfde aantal voertuigen als dezelfde maand vorig jaar: ca. 68.500 st. De registratie van nieuwe auto’s in februari steeg vergeleken met februari 2022 met ruim 26% naar 74.441 eenheden, maar is wel het laagste maandcijfer sinds augustus 2022. Toch heeft men optimistische verwachtingen voor het gehele jaar 2023, waarbij vooral wordt uitgegaan van een sterke groei bij de verkoop van elektrische wagens.
Duitsland
De productie van voertuigen in de Bondsrepubliek steeg voor de 10e maand op rij. Volgens informatie verstrekt door de VDA rolden in februari ruim 382.000 auto’s van de band, een stijging van 24% vergeleken met februari 2022. Desondanks zijn deze cijfers lager dan vóór de COVID-19 pandemie.
Rusland
De productie van voertuigen in de Russische Federatie is sinds begin dit jaar enorm afgenomen.
Het aantal afgeleverde trucks in januari bedroeg 540 (2022: 1400), trucks 5700 (2022: 15.300) en personenauto’s 21.300 (2022: 40.300). Ondanks de sancties en het vertrek van een aantal bekende automerken wil men in 2023 toch meer voertuigen produceren, wellicht mede omdat China een aantal modellen in Rusland zou willen laten assembleren.
Italië
Het Italiaanse parlement heeft een overbruggingskrediet van € 680 miljoen voor de in problemen verkerende Italiaanse staalfabriek Acciaierie d'Italia (v/h ILVA) goedgekeurd.
Tegelijkertijd werd met voorgestelde beschermende maatregelen ingestemd, die het mogelijk moeten maken dat investeringen voor tijdelijke aanpassingen kunnen worden gerealiseerd, welke nodig zijn voor de continuïteit van de onderneming, zonder dat de betrokken verantwoordelijken daarvoor door derden strafrechtelijk vervolgd zouden kunnen worden. Het wetsvoorstel zou na goedkeuring door de Italiaanse Eerste Kamer per 6 maart in werking treden. De Italiaanse overheid ziet de staalonderneming als een strategisch bedrijf en van wezenlijk belang voor de Italiaanse economie.
Green Steel
ThyssenKrupp heeft onlangs aan de SMS Group (BRD) een opdracht verleent ter waarde van € 1,8 miljard voor de installatie van een op waterstof gebaseerde DRI-installatie, 2 ovens en bijbehorende apparatuur. De nieuwe installatie zal gebouwd worden in Duisburg en een capaciteit hebben van 2,5 miljoen ton per jaar. De planning is dat de fabriek eind 2026/begin 2027 in gebruik kan worden genomen. Deze investering is onderdeel van het TKH2Steel-programma, waarmee men de uitstoot van CO2 wil gaan beperken, dat in 2045 moet leiden tot een CO2 neutrale productie.
Oekraïne/Rusland
Sinds de Russische invasie van Oekraïne is de omvang van de staalexport van Oekraïne en Rusland naar de EU dramatisch gedaald, zo blijkt uit cijfers van Eurofer. In 2021 leverde Oekraïne nog ca. 865.000 ton kwarto plaatstaal, maar in 2022 nog maar bijna 200.000 ton (-77%). De hoeveelheid uitgevoerde walsplakken (slabs) was in 2021 nog ca. 2 miljoen ton, maar in 2022 is dat afgenomen naar ca. 365.00 ton. Door de bombardementen op de havenstad Marioepol, waar 2 staalfabrieken (Azovstal en Ilyich iron & Steel) gevestigd zijn is de productie daar nagenoeg stilgevallen.
Buurland Rusland exporteerde in 2021 ca. 280.000 ton kwarto plaatstaal. Maar door de vorig jaar opgelegde sancties is die hoeveelheid in 2022 afgenomen tot om en nabij 44.000 ton.
Rusland zag de uitvoer van walsplakken dalen van 3,9 miljoen ton in 2021 naar iets meer dan 3 miljoen ton in 2022 (t/m oktober). Walsplakken vallen nog buiten de EU-sancties, maar zijn wel gelimiteerd qua volume. Het land mag tot eind september 2024 per jaar maximaal 3,75 miljoen ton walsplakken uitvoeren naar de Unie. Per saldo echter betekent het dat de invoer van kwarto plaatstaal en walsplakken vanuit de beide Oost-Europese landen gedaald is met ca. 850.000 ton resp. ca. 1,9 miljoen ton. Staalwalserijen, dat wil zeggen de niet-geïntegreerde staalproducenten, die afhankelijk zijn van de toelevering van walsplakken, zijn als gevolg daarvan naarstig op zoek naar andere leveranciers. Importen van plaatstaal uit Indonesië, India, Japan en Turkije namen in 2022 dan ook enorm toe. Walsplakken werden ook meer ingevoerd vanuit vooral China, India en Brazilië. Echter die totale ingevoerde hoeveelheden vanuit Azië en Zuid-Amerika dekken niet het tekort van de eerdergenoemde ca. 1,9 miljoen ton. De beschikbaarheid van kwarto plaatstaal zal daardoor voorlopig niet toenemen.
Turkije
De Turkse Staal Associatie (TCUD) en de nationale regering hebben gezamenlijk een actieplan opgesteld voor de herbouw van 350.000 woningen in 11 steden die getroffen zijn door de enorme aardbeving begin februari. Het is de bedoeling de bouw van dit grote aantal woningen binnen één jaar te realiseren. Voor de herbouw zal naar schatting ca. 5 miljoen ton staal nodig zijn, onderverdeeld in ca. 3 miljoen ton betonstaal, ca. 750.000 ton staaldraad en ca. 1,25 miljoen ton plaatstaal. Naar mening van de TCUD is de binnenlandse staalindustrie zelf geheel in staat in deze behoefte te voorzien Bij de overeenkomst is ook bepaald dat met vaste prijzen wordt gewerkt, waarbij alleen rekening zal worden gehouden met hogere grondstofprijzen dan op 1 februari jl. werd geregistreerd.
Staalproductie
In de maand januari 2023 bedroeg de mondiale productie van ruwstaal voor de 64 landen die rapporteren aan de World Steel Association (WSA) 145,3 miljoen ton (mto), wat een daling van ca. 3,3% laat zien vergeleken met januari 2022.
China produceerde 79,5 mto (+2,3%) t.o.v. januari 2022. India 10,9 mto (-0,2%),
Japan 7,2 mto (-6,9%), USA 6,5 mto (-6,8%), Rusland * 5,8 mto (-8,9%), Zuid-Korea 5,5 mto (-9,8%), Duitsland 2,9 mto (-10,2%), Turkije 2,6 mto (-17,6%), Brazilië 2,8 mto, (-4,9%) en Iran* 2,7 mto (+27,7%).
(* = geschat). (Bron: WSA)