Ter info:
DSM heeft last van vitamineprijzen
DSM heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de omzet onder druk zien staan. Dit bleek dinsdag uit de cijfers van het speciaalchemiebedrijf. Volgens DSM duurt het nog minimaal een kwartaal voordat de prijzen weer gaan herstellen.
Er is sprake van voorraadafbouw bij de concurrentie, vooral Bayer schijnt haar producten agressief te dumpen. DSM doet niet mee aan dit spektakel en zag dientengevolge dan ook de volumes dalen met 8%, terwijl de omzet daalde met 6%.
DSM wil graag de marges op peil houden en koos er daarom bewust voor wat omzet te laten lopen. Volgens het tweekoppige management moet de omzet in H2 dan weer aantrekken. De kwartaalomzet daalde met 6% naar €1,9 miljard, en dat kwam onder de verwachting van €2 miljard uit.
DSM wordt als het ware aan twee kanten gesneden. Ten eerste is de inflatie doorgedrongen aan de kostenkant, en ten tweede is er een overschot bij de vitamines. Daardoor kan het bedrijf de prijzen niet verhogen in lijn met de kostenkant.
De afkortingen lijken allemaal wat cryptisch, hieronder staan ze uitgelegd. De overall opsomming heet HNB, Health, Nutrition en Bioscience. Dat valt dan weer onder te verdelen in drie andere categorieën: ANH, HNC en F&B.
ANH: Animal Nurition & Health
HNC: Health, Nutrition & Care
F&B: Food & Beverage
Vanaf 8 mei komt de boedel van Firmenich er officieel bij. Die maken vooral aroma’s en die worden dan geschaard onder Perfumery & Beauty:
Perfumery & Beauty: €3,3 miljard
Food & Beverage / Taste & Beyond: €2,7 miljard
Health, Nutrition & Care: 2,2 miljard
Animal Nutrition & Health: €3,3 miljard
Vitamines: hoofdpijndossier voor nu
De mindere cijfers bij DSM zijn veroorzaakt door de prijsdaling van vitamines. DSM kwam in deze markt terecht door een overname in 2003 van de vitaminetak van Roche, dat het samenvoegde met de life sciences tak van DSM.
DSM wilde destijds af van de bulkchemie en zich specialiseren in de fijnchemie. Met een verkoop van de petrochemie-onderdelen en acquisities als deze van Roche (voor €2,2 miljard) zou DSM een andere weg inslaan.
DSM maakt alle 13 bestaande vitamines die voor voeding gebruikt worden en daarnaast nog een hoop ‘premixes’ die door de meest uiteenlopende fabrikanten van voedsel gebruikt worden.
Zo helpt DSM bij de productie van bier, kaas en flamengovoedsel, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Flamengo’s in de dierentuin houden hun roze kleur door de toevoeging van caroteen aan hun voedsel.
Firmenich straks de baas
Die vitamineprijzen zullen straks wel weer aantrekken. Bij DSM is nu de fusie met Firmenich het bovenliggende thema. Bizar eigenlijk dat juist nu één van de twee ceo’s opstapt, degene met Zwitserse roots.
Je zou denken dat die de integratie van beide bedrijven in goede banen zou kunnen leiden maar kennelijk is afgesproken, of heeft zij zelf beslist, dat zij na de fusie het veld zou ruimen.
DSM wilde graag met Firmenich samen om de hoge marges die de Zwitsers behalen in de aromamarkt. De komende tijd zullen we die marges dan ook goed in de gaten houden. Zeker omdat er een onderzoek loopt naar kartelvorming in deze sector.
Alle grote vier aanbieders van aroma’s zijn daarbij betrokken. Het zal nog enige tijd duren voordat de toezichthouders met eventuele resultaten naar buiten komen. Tot die tijd is dit aandeel eigenlijk aangeschoten wild, want het is tot dan volstrekt onduidelijk of die mooie hoge marges wel of niet op een eerlijke manier verkregen zijn.