Kink in de kabel
Roet in het eten.
Wereldschokken.
Dat alles is heel moeilijk te voorspellen, maar het kan zomaar gebeuren.
Ik kan dus alleen maar werken met de uitspraken van de RVB.
De RVB kan zijn uitspraken staven met diverse instrumenten, wat er in de wereld gebeurt, weten zelfs zij niet :-)
- automotive 2024 2 tot 4% in 2024 en in 2025 10% minimaal.
- Enterprise 2024 10% en in 2025 de echte knal 20%
- consumer 2024 -7% en 2025 - 5%
2e kwartaal 2023
A 90,9
E 37,3
C 28,4
totaal 156,5
2e kwartaal 2024
A 94,5
E 41,5
C 26,4
totaal 162,5
84%
gross profit 136,5
opex zonder D en A 121,4 Q2 2023
ebitda 15,1
D en A 10
ebit 5
Q2 2025
A 104
E 50
C 25
totaal 179
84%
gross profit 150,3
opex zonder D en A 121,4
ebitda 28,9
D en A 5
ebit 23,9
Let wel per kwartaal.
U zult zeggen je verhoogt opex zonder D en A in 2024 en 2025 niet.
klopt !
Maar ebit heeft een I en dat is bij TT geen schuld maar CASH.
taco zei er het volgende over.
Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
Yes, sure. So, we have roughly EUR 300 million in cash or long-term deposits. The split between cash and long-term deposits is then one-third to two-third. So, two-thirds is in long-term deposits. On those deposits, we get a 3% yield, roughly --3% plus. And that is part of our free cash flow. It's nice, but it will not significantly change anything. For the free cash flow, we continue to focus on 0% to 5%. Based on where we are now, it might be closer to 5% than 0%, yes.
In Q2 2023 was i 2,447 min 0,442 is 2 miljoen, op jaarbasis dus 8 miljoen.
Ik kan dus de Opex zonder D en A met 8 miljoen verhogen in 2025 ten opzichte van 2023
Verder zei vriend Taco in de toekomst zal D en A gelijk lopen met Capex, hij noemde PPE en Lease dus op jaarbasis 20 tot 25.
Zou opex zonder D en A in 2025 8 miljoen groter worden dan wordt EBIT 8 miljoen kleiner, maar EBT wordt 8 miljoen groter dan EBIT.
Dasss een moeilijke :-)
Ik zal het voor vandaag hierbij laten, anders wordt er misschien iemand boos ;-)