Dalende lithiumprijzen duiden op angst over de Chinese vraagvooruitzichten.
(Bloomberg) - De lithiumprijzen dalen naar het laagste niveau in twee jaar vanwege zorgen over de kracht van de Chinese vraag naar het materiaal, een belangrijk ingrediënt in batterijen voor elektrische voertuigen.
De prijzen van lithiumcarbonaat in China daalden afgelopen woensdag tot 166.500 yuan ($22.814) per ton, voorafgaand aan de Gouden Week, een verlies van bijna de helft ten opzichte van de recente piek begin juni. De daling is dramatisch geweest. Minder dan een jaar geleden bereikte het metaal een record van 598.000 yuan per ton. De inzinking heeft ook de lithiumproducenten getroffen, waarbij de Sprott Lithium Miners ETF naar de zwakste is gedaald sinds de oprichting in februari, en de Global X Lithium & Battery Tech ETF naar de laagste sinds 2020.
De vraag naar lithium neemt doorgaans toe in het vierde kwartaal in China – de grootste EV-markt ter wereld – vanwege de sterke productie en installatie van batterijcellen, en fabrikanten vullen hun grondstoffen doorgaans eerder aan.
Maar dit jaar is dat niet gebeurd.
Er moet nog een aanzienlijke herbevoorrading plaatsvinden, zegt Susan Zou, analist bij onderzoeker Rystad Energy.
Batterijfabrikanten hebben nog steeds voldoende voorraad om uit te putten, zei ze.
Hoewel de prijsdaling het aanbod zou kunnen beperken, vooral uit lepidolietmijnen in China, betekent het tempo van de daling van de vraag dat ze lager zouden kunnen gaan, zegt Wanyi Shao, analist bij Guotai Junan Futures Co.
“Auto- en batterijfabrikanten zijn voorzichtig geweest toen het gaat om het aanvullen van de voorraden”, omdat de vraag van de consument zwakker is dan verwacht, zei ze.
In China worstelen autofabrikanten met het verdedigen van hun marktaandeel te midden van economische onzekerheid. Volgens adviesbureau Counterpoint Research is de groei van de verkoop van elektrische voertuigen in het Aziatische land in het tweede kwartaal vertraagd tot 37% ten opzichte van een jaar eerder, tegenover een mondiaal gemiddelde van 50%.
Analisten van Goldman Sachs Group Inc., waaronder Aditi Rai, zien de prijzen van lithiumcarbonaat de komende twaalf maanden verder dalen.
“Voor de rest van het jaar lijkt de fundamentele focus te liggen op een seizoensgebonden stijging van de Chinese EV-verkopen, en we denken dat elke teleurstelling ten opzichte van historische normen een versnelde neerwaartse druk op de prijzen zou kunnen uitoefenen”, schreven ze in een nota van september .