Hallo allemaal.
Nou, Fugro gaat crescendo!
Zoals verwacht. Door mij en vele anderen hier.
Bedrijfsresultaten hoger dan Fugro’s eigen verwachtingen.
Naast sterkte financiële resultaten tot nu toe dit jaar, wordt het aantal productie apparaten, ter verkrijging van hun business, het verzamelen/meten van geo data, verder uitgebreid.
Tsja, als marktleider moet je continu flink blijven investeren om ook marktleider te blijven. Op kwalitatief en kwantitatief gebit. Research en development blijft van ‘levensbelang’.
En die geodata moet van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn.
Vanaf de oprichting van Fugro in 1962, 60 jaar geleden ondertussen, is de electrische sondeer conus test , Cone Penetration Test, ofwel CPT, het geheime wapen tav de kwaliteit van bodemonderzoek is geweest. Boringen uitvoeren met monstername is bijzonder onnauwkeurig, maar wordt wereldwijd, mn in de Angelsaktische landen, nog steeds op grote schaal toegepast.
Sonderen is kwalitatief superieur. Ontworpen voor slappe, zachte en stevige (zand) ondergronden Niet voor harde, rotsachtige bodemtypes helaas. De oplossing is: boren en dan over korte afstand met een speciale conus, toch een stukje te kunnen sonderen.
Een stang met een diameter van 3,65 cm, 60 graden tip van 10 cm,2 wordt hydraulisch de bodem ingedrukt met een constante snelheid van 2 cm per seconde.
Boven de tip zit een ‘mantel’ van 150 cm2 oppervlakte. Met de ratio tipweerstand/wrijving kan de aard van de bodemlagen worden vastgesteld.
Behalve een mantel zijn er nog diverse andere sensoren die inzicht geven
, bij voorbeeld, in de water doortlatendheid. En meer sensoren die informatie geven over andere eigenschappen van de grondlagen. En dat zonder een korreltje of vlokje van de bodem te zien/voelen.
In de sector geotechniek, dwz het bepalen van oa de sterkte, samendrukbaarheid, waterdoorlatendheid en nog veel meer eigenschappen, wordt het aantal boor/sondeerschepen uitgebreid van 8 naar 10 eenheden. Hun grootste concurrent op dit gebied, Geoquip, een Brits/Noord bedrijf, heeft 4 boorschepen.
Het aantal USV’s, unmanned service vehicles, wordt uitgebreid. Oa met 18m lange schepen. Naast een , mij niet bekend, aantal schepen van de 1e generatie USV’s met een lengte van 12m. Samen met de fabrikant worden nieuwe ontwikkelingen in gang gezet.
Op velerlei gebied wordt getimmerd aan de weg naar de toekomst.
Denk aan samenwerking met universiteiten, bedrijven, wo start ups, nationale en internationale belangen groeperingen.
Vergeleken met het verleden, ik was 35 jaar aktief voor Fugro , van 1972 t/m 2007, is er veel meer aandacht besteed aan Public Relations. In het verleden zijn diverse prijzen uitgereikt op gebied van jaarverslagen kwaliteit, inzichtelijkheid, enz.
De huidige informatie voorzieningen zijn fantastisch. Ook richting aandeelhouders. Prima info.
Net als bij DeGiro trouwens.
PR naar aandeelhouders, huidige en toekomstige, is veel meer omvattend dan destijds.
We kunnen stellen dat in de niche markt van Geodata Fugro de brandname is geworden op dit gebied.
Wat ook opviel was dat, naast verzamelen van geodata op het land, offshore, met een vloot van schepen , kleine en grote, een vloot van jack-up stabiele platforms, van klein tot groot en met de Excalibur, swerelds grootste en enigste zelf voortstappende jack up,
Vanuit de lucht, met al dan niet bemande productie middelen en sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw wordt ruimte op communicatie satellieten gehuurd voor de nauwkeurigste bepaling van coordinaten. Dat laatste heeft een nauwkeurigheid van 10 cm. Waar ook ter wereld, behalve aan de Noord- en Zuidpolen.
Recentelijk lazen we op dit IEX/Fugro platform, dat ze, in samenwerking met een Australisch bedrijf, alsmede de Australische overheid, een nieuw avontuur in de ruimte:
Aangaan : bodemonderzoek met een robot voertuig. Sonderen en boren. Op de maan.
Fascinerend
Ik kom later terug over de vertaling van al dat mooie niews naar de beurskoers. Uiteindelijk draait t daar om.