Renault gaat strijd aan met Tesla en China
Achtergrond: Franse autofabrikant richt met Ampère een autonome, elektrische tak op.
Het Franse Renault gooit het roer om en wil met een nieuw zusterbedrijf en nieuwe elektrische auto's de concurrentie aangaan met de Amerikanen en Chinezen. Om te beginnen met een elektrische Renault 5.
Over een paar maanden is het zover. Dan komt de iconische en wereldberoemde Renault 5 - gebouwd vanaf de jaren 70 - weer op de markt. Maar dan wel in een moderne, volledig elektrische versie: met een virtuele copiloot, een autonomie van 400 kilometer en tegen een 'betaalbare' prijs vanaf 25.000 euro.
Daarna laat Renault ook nog een compleet nieuwe kleine elektrische auto van de band rollen, de 'Legend'. Die wordt aangeboden voor minder dan 20.000 euro of minder dan 100 euro per maand.
,,Elektrische auto's moeten betaalbaar worden voor iedereen'', zei Renault-topman Luca de Meo gisteren. De prijzen moeten de komende twee jaar op hetzelfde niveau komen te liggen als die van benzineauto's. Om dat te bereiken, worden de productiekosten de komende vijf jaar met 40 procent teruggedrongen.
De Meo presenteerde, staand naast een knalgele elektrische Renault 5, voor pers en investeerders Renaults nieuwe 'e-filiaal', Ampère. ,,Ampère wordt een autonoom bedrijf en het eerste dat in Europa uitsluitend elektrische auto's gaat bouwen met Europese software'', aldus het Franse concern in een verklaring.
Het gaat om een ware boedelscheiding. Renault blijft de auto's maken die rijden op fossiele brandstoffen, Ampère maakt alleen elektrische auto's. Zo'n 10.000 werknemers van Renault worden overgeheveld. Ruim een derde van het personeel is ingenieur en gespecialiseerd in IT-technologie en software.
Opgesplitst
Het is voor het eerst dat een traditionele Europese autofabrikant zichzelf opsplitst, om de productie van elektrische auto's onder te brengen in een compleet nieuw bedrijf. Het Amerikaanse Ford deed het in 2022: toen ontstonden Ford Blue (traditioneel) en Ford Model e (elektrisch).
Renault voorziet ook een beursgang van Ampère in de eerste helft van 2024, maar alleen 'als de omstandigheden goed zijn'. ,,Zo niet, dan financieren we het bedrijf met onze eigen middelen'', zei Renaults financieel directeur Thierry Piéton.
De nieuwe auto's worden geen Renaults met een elektrische motor, zoals de in populariteit teruglopende Zoé, de Twingo en de Mégane waren. ,,De motor, de elektrische architectuur, de software: het is net als de overstap van een oude Nokia naar een nieuwe iPhone. Een compleet andere tak van sport'', zei topman De Meo tegen de krant Le Figaro.
Volgens hem staat de EU op achterstand en is een bedrijfsculturele omslag nodig als autoproducenten de strijd niet willen verliezen met bijvoorbeeld het Amerikaanse Tesla en het Chinese BYD. ,,Twee weken geleden was ik in China. Daar praatte iedereen over Ampère! En hier zegt iedereen 'waarom doen jullie dit, wat voor zin heeft het?' Het is de hoogste tijd dat Europa wakker wordt.''
Tussen 2024 en 2031 gaat Ampère zeven nieuwe types produceren, met de Renault 5 als primeur in het eerste kwartaal van 2024. In 2025 moet het bedrijf 300.000 auto's verkopen, in 2031 moeten het er 1 miljoen zijn. Volgens de plannen moet de omzet in 2025 op 10 miljard euro liggen en in 2031 op 25 miljard.