[quote alias=trikkie id=15124990 date=202312201751]
de container prijzen komen van een dieptepunt, dus deze stijging staat zeker niet in verhouding zoals afgelopen jaren tijdens de corona.
Je bent in mijn optiek een tikkeltje naïef, je denkt toch niet dat deze rederijen deze situatie aangrijpen om de prijzen scherp te verhogen. Lees hier een recent stuk en geef jouw opinie en of je bij je weergegeven visie blijft.
De veiligheidssituatie in de Rode Zee blijft verslechteren, wat MSC en CMA CGM ertoe aanzet aan te kondigen dat ze alle afvaarten in de regio hebben opgeschort. De aankondiging volgt op soortgelijke waarschuwingen van Maersk en Hapag-Lloyd op vrijdag. De acties van 's werelds grootste containerrederijen komen op het moment dat de zeestrijdkrachten van de VS en het VK, evenals andere bondgenoten, waaronder Egypte, naar verluidt allemaal drones hebben neergehaald die zijn gelanceerd vanuit de door de Houthi's gecontroleerde regio's van Jemen.
CMA zegt dat "de situatie verder verslechtert en de bezorgdheid over de veiligheid toeneemt", en heeft vandaag, 16 december, een verklaring uitgegeven waarin wordt gemeld dat het preventieve maatregelen neemt voor de scheepvaart in de Rode Zee.
"We hebben besloten om alle CMA CGM-containerschepen in het gebied die gepland staan om door de Rode Zee te varen, te instrueren om veilige gebieden te bereiken en hun reis in veilige wateren met onmiddellijke ingang tot nader order te onderbreken", meldt CMA CGM. De Franse luchtvaartmaatschappij heeft niet gezegd wat het met de lading zal doen, maar het volgt op een soortgelijk besluit van Maersk, dat de afvaarten over de Rode Zee een dag nadat een van zijn schepen was aangevallen, stopzette. Hapag-Lloyd zei gisteren ook dat het al het containerschipverkeer door de Rode Zee tot maandag pauzeerde, en meldde: "Dan zullen we beslissen voor de periode daarna."
Vrijdag kreeg een van de grote containerschepen van Hapag-Lloyd het bevel om richting Jemen te varen. Toen het het bevel negeerde, werd het getroffen door een raket die enige schade en een kleine brand veroorzaakte. De bemanning kon de brand blussen en het schip vervolgde zijn reis en verliet de gevarenzone.
MSC bevestigt in haar verklaring nu ook dat haar schip, de MSC Palatium III, vrijdag is aangevallen en beperkte brandschade heeft opgelopen. De USS Mason meldde dat ze het containerschip te hulp schoot, maar zei dat het schip later adviseerde dat het geen extra hulp nodig had. MSC meldde vandaag dat het schip uit de vaart wordt genomen. Een recent AIS-signaal laat zien dat het schip naar het westen reisde in de Golf van Aden en nu is gestopt in Djibouti.
"Vanwege dit incident en om de levens en veiligheid van onze zeevarenden te beschermen, zullen MSC-schepen het Suezkanaal niet oostwaarts en westwaarts passeren totdat de passage door de Rode Zee veilig is", schreef het bedrijf in een Customer Advisory. "Nu al zullen sommige diensten worden omgeleid om in plaats daarvan via Kaap de Goede Hoop te gaan."
Het besluit om de afvaarten door de Rode Zee op te schorten komt op een moment dat de veiligheidssituatie in het gebied blijft verslechteren. Veiligheidsadviseurs en de internationale alliantie in de regio bevestigen allemaal een escalatie van de aanvallen van Houthi-militanten.