christo1 schreef op 14 juni 2024 05:33:
[...]
Ik ga akkoord voor een groot stuk, ik had ook reeds geschreven dat Umicore een specifiek probleem heeft, maar Umicore maakt ook gewag van algemene vertraging in de verkoop van EV voertuigen en dan komt AMG wel in beeld
Trouwens onze Volvo EX30 is de duurdere versie met NMC batterij die rijbereik heeft theoretisch van 400-500 km, maar in de praktijk hebben we vastgesteld dat dit maar een goede 300 km is in werkelijkheidfit vinden we nog acceptabel, de goedkopere versie van de EX30 bevat de LFP batterij die een stuk minder ver reikt en gelukkig hebben we deze versie niet gekozen want dan gingen we niet tevreden zijn met een werkelijk rijbereik van 200 km wat weinig is, ik denk dat veel klanten zich zullen beklagen als ze de versie nemen met LFP technologie maar iedereen kijkt eerst naar hun portemonnee en staan er niet bij stil van het rijbereik.
Het verschil tussen de NMC batterij en de LFP batterij liep bij de Volvo EX 30 al op tot enkele duizenden euro's.
Er zal toch een alternatief moeten worden gevonden voor het rijbereik van die LFP batterij om de kritische massa te overtuigen om een EV te kopen anders gaan er na aankoop velen ontchoogeld zijn en misschien voor een volgende wagen opteren voor een hybride of benzine.
Trouwens Tesla zit met een groot probleem hun model 3 wordt niet in Europa geproduceerd maar in China, dus gaan ze die extra invoerheffingen moeten betalen zls ze nog willen verkopen in Europa enkel model Y wordt in Europa geproduceerd en is vrijgesteld.
Dus Tesla zal moeten kiezen nieuwe modellen zullen hoogstwaarschijnlijk ook in Europa geproduceerd worden en niet alleen nog in China voor de Europese markt anders verliest Tesla gegarandeerd marktaandeel aan Europese autofabrikanten, trouwens Volvo(eigenaar chinese geely) bouwt vanaf 2025 hun EX30 in Gent waar die nu uitsluitend in China wordt geproduceerd om die invoertarieven te vermijden en dat is de bedoeling van Europa lokaal produceren voor de lokale markt.
Mvg.