MIDAS schreef op 21 juli 2024 14:20:
[...]
Ik geef gewoon weer hoe de meerderheid van de particulieren denkt om een auto te kopen.
Die kijkt echt wel op prijs/kwaliteit en hoeveel de auto per maand kost all in en ook het uiterlijk van de wagen is belangrijk voor de meesten.
Ik had het over een benzine-hybride zonder plug in en niet over een diesel wagen.
Dus geen kilometervreter maar gewoon dagdagelijkse wagen met lange garantie,
Het maakt hun echt niet uit of ie nu benzine of elektrisch is maar een ev wagen komt best wel wat meer bij kijken qua opladen.
Mijn moeder heeft een tesla Y rijbereik 430km maar in de praktijk 350-380km en als je bv een dagje naar zee of juist over de grens gaat moet je al meteen een laadmoment inplannen dus extra last en tijd wat je niet hebt met een benzine-hybride wagen want daar rij je vlot heen en weer mee.
Laden ev neemt 20min in beslag aan een supercharger en een benzinestation als je dan al een keer zou stoppen is 5min en dat maakt een groot verschil.
Verder is er nog geen vertrouwen in de naservice van vooral Chinese wagens en ook Tesla’s is wel een dingetje als er een technisch probleem voordoet.
Ik begrijp dat sommige groendenkenden die ook het budget hebben puur om ecologisch redenen een ev kopen en dat is 100% ok.
Maar dat is een minderheid en alfen moet een keer gaan draaien op de meerderheid want dat was altijd de bedoeling.
Ev markt zal het moeilijk krijgen omdat alles wat geforceerd was met subsidies enz en dat moet er een keertje uit want er is niet genoeg steun voor.
Daarom het gaat veel langer duren en automerken zullen de investeringen zelf moeten dragen en met een produkt komen dat evenwaardig is aan een benzine-hybride wagen.
Deze had altijd de 10-20jarige tussenstap moeten zijn maar men wou sneller en deze zowaar overslaan,
Nu gaan deze investeringen tegenwerken want de logica zal toch volgen en dan krijg je nu meer afwachtende particulieren die eerst de doorbraak wagen willen zien op ev en die is er nog lang niet.
Daarom het worden echt 5-7 moeilijke jaren met wel wat faillissementen in de transitie bedrijven.