TomTom « Terug naar discussie overzicht

New Investor Presentation TomTom

44 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
win some...
4
Als het allemaal een kwestie van timing is, dan had TT eenvoudig kunnen zeggen dat hun outlook van 600 mio omzet LT opgeschoven is van 2025 naar 2026. Maar dat doen ze niet. Sterker, ze geven helemaal geen outlook af.

Het lijkt me dan ook dat er momenteel nog teveel onzekerheid is bij TT over het tempo van het verdere groeitraject voor wat betreft de LT-omzet en dat men het eerst even wil aanzien voordat men opnieuw een outlook geeft.

En daarbij is uitstel niet zo onschuldig als het lijkt. Als het langer duurt om een bepaalde omzet te halen dan betekent dat gewoon dat je Cagr naar beneden gaat. Dat is een neerwaartse bijstelling van je doelen en heeft een negatief effect op de waardering.

Vandaar dat ik ook altijd een beetje weeïg gevoel in mijn maag krijg bij de term 'ambitie' die TT voor zijn doelstellingen gebruikt. Bij de term 'ambitie' gaat het meer om het streven en de intentie om een bepaald doel te bereiken en niet zozeer het doel zelf. Een jaartje vertraging doet dan ook niet zoveel af aan de 'ambitie' want men blijft zijn best doen. Liever heb ik het over 'doelen'. Dan is duidelijk: in 2025 geen 600 mio LT-omzet en geen >5% FCF behaald. Doelen gemist. Gefaald.
JustRevisited
0
quote:

win some... schreef op 4 december 2024 14:21:

Als het allemaal een kwestie van timing is, dan had TT eenvoudig kunnen zeggen dat hun outlook van 600 mio omzet LT opgeschoven is van 2025 naar 2026.

Ik verwacht dat 2025 lager en 2026 hoger is dan die 600 mio Location omzet.
De vertraging is kleiner dan een heel kalenderjaar.

We shall see.
xof
4
Ik ben het eens met Win some.

Niet concreet genoeg naar de toekomst toe.

De concrete doelen voor 24 en 25 zijn allang ingetrokken, inderdaad gefaald.

De powerpoint is too hollow.

Dat Kempen opeens koersdoel verlaagt is op zn minst verdacht, de outlook intrekking en automotive malaisse zijn niet nieuw.

Zelfs de terugkeer van JR is verdacht met zn altijd positieve ondertoon
JustRevisited
0
quote:

win some... schreef op 4 december 2024 14:21:

Bij de term 'ambitie' gaat het meer om het streven en de intentie om een bepaald doel te bereiken en niet zozeer het doel zelf. Een jaartje vertraging doet dan ook niet zoveel af aan de 'ambitie' want men blijft zijn best doen. Liever heb ik het over 'doelen'. Dan is duidelijk: in 2025 geen 600 mio LT-omzet en geen >5% FCF behaald. Doelen gemist. Gefaald.

Hier kun je een heel filosofische boom over opzetten. Ik zie een eindresultaat in termen van omzet niet als een prestatie waar je op kunt sturen, maar als een gevolg. Heel veel dingen die mensen doelen noemen, zijn helemaal geen doelen, maar uitkomsten.

Waar je op kunt sturen is de juiste mensen aannemen, de juiste beslissingen nemen, sterke sales pitches doen, investeren in de juiste innovaties, etc. Als je omzet echter ook afhankelijk is van hoe de automarkt het in een bepaald jaar doet, dan is een hogere omzet of lagere omzet dan verwacht echter ook gewoon een kwestie van pech of geluk en niet zozeer een prestatie.

Je ambities/doelen mogen heel hoog liggen, terwijl een outlook puur een reële verwachting moet zijn. Een voetbalteam in de top zal als outlook zeggen dat ze een top 3 positie bereiken, maar het doel zal zijn om elke wedstrijd te winnen en meerdere prijzen te winnen. Of dat gebeurt daarin speelt de factor geluk ook een rol.
JustRevisited
2
quote:

xof schreef op 4 december 2024 14:35:

Zelfs de terugkeer van JR is verdacht met zn altijd positieve ondertoon
Soms zijn dingen veel simpeler dan achterdocht om niets

1) Ik zie op beurzen headlines TomTom op -7% staan. Even op TT forum kijken of er wat speelt

2) Op dit forum staat dat Kempen een negatief advies gaf en er een investor bijeenkomst was

3) Ik ga naar tomtom.com, kijk bij het betreffende event en er staat een PDF bij die ik hier deel

4) De positieve ondertoon is een reflectie van wat in die PDF staat en iedereen kan lezen
win some...
3
quote:

JustRevisited schreef op 4 december 2024 14:43:

[...]

Hier kun je een heel filosofische boom over opzetten. Ik zie een eindresultaat in termen van omzet niet als een prestatie waar je op kunt sturen, maar als een gevolg. Heel veel dingen die mensen doelen noemen, zijn helemaal geen doelen, maar uitkomsten.

Waar je op kunt sturen is de juiste mensen aannemen, de juiste beslissingen nemen, sterke sales pitches doen, investeren in de juiste innovaties, etc. Als je omzet echter ook afhankelijk is van hoe de automarkt het in een bepaald jaar doet, dan is een hogere omzet of lagere omzet dan verwacht echter ook gewoon een kwestie van pech of geluk en niet zozeer een prestatie.

Je ambities/doelen mogen heel hoog liggen, terwijl een outlook puur een reële verwachting moet zijn. Een voetbalteam in de top zal als outlook zeggen dat ze een top 3 positie bereiken, maar het doel zal zijn om elke wedstrijd te winnen en meerdere prijzen te winnen. Of dat gebeurt daarin speelt de factor geluk ook een rol.
Tuurlijk heeft TT geen invloed op de ontwikkeling van de automarkt. Maar als het goed is werkt men met scenario's. Een negatief scenario, een basis scenario en een positief scenario. Dat zou dan een outlook met een bepaalde range moeten opleveren. Het goed kunnen inschatten van mogelijke scenario's is ook een kwaliteit.

Evenals helder communiceren. Want wat zegt TT nu eigenlijk met een ambitie van >600 mio LT-omzet? Is 600 mio hun negatieve scenario, hun basis scenario of hun positieve scenario geweest? Al naar gelang je de nadruk legt op de term 'ambitie' of op '>600 mio" en hoe je het uitlegt zijn alledrie mogelijk. En als het dus minder dan 600 mio wordt, kun je altijd zeggen: we hadden het over 'ambitie', dus over een positief scenario. En nu is het een negatief scenario geworden, maar dat komt door de moeilijke automarkt en daar hebben we als TT natuurlijk geen invloed op.

En het klopt dat het gaat over 'de juiste mensen aannemen, de juiste beslissingen nemen, sterke sales pitches doen, investeren in de juiste innovaties'. Maar hoe kom je er als belegger achter dat dit inderdaad gebeurt? Dat zal toch via cijfers tot uitdrukking moeten komen. Want cijfers zijn niet alleen een reflectie van het aantal verkochte auto's wereldwijd, maar ook van het aantal klanten van de 'digital cockpit', het marktaandeel bij intelligent speed assistence, de mate waarin Enterprise profiteert van de groei bij Microsoft Azure etc.
VeniVidiMerui
3
quote:

xof schreef op 4 december 2024 14:35:

[...]

Zelfs de terugkeer van JR is verdacht met zn altijd positieve ondertoon
Wat pas écht verdacht is, is dat WB hier de avond voor de daling en Kempen downgrade een hele waslijst aan negatieve berichten heeft geplaatst. Een aantal daarvan waren eerder ook al geplaatst; maar hij heeft echt dat moment aangegrepen om er een hele reeks van te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat WB een connectie heeft met Kempen, een shortende partij of beiden.

(hij wist op 20 november ook al te melden dat Nikos/Kempen bijgepraat zou worden; wat op dat moment helemaal geen algemeen nieuws was)

Zoals JR al aangeeft dat je ná de daling hier komt kijken is niet zo vreemd. Maar dat je de avond vóór zo'n daling alvast een verklaring geeft voor die daling - die op dat moment echt niet voor de hand lag - dat is méér dan verdacht..
Vive tu vida positivamente
1
quote:

VeniVidiMerui schreef op 4 december 2024 23:07:

[...]
Wat pas écht verdacht is, is dat WB hier de avond voor de daling en Kempen downgrade een hele waslijst aan negatieve berichten heeft geplaatst. Een aantal daarvan waren eerder ook al geplaatst; maar hij heeft echt dat moment aangegrepen om er een hele reeks van te maken.

Ik ben ervan overtuigd dat WB een connectie heeft met Kempen, een shortende partij of beiden.

(hij wist op 20 november ook al te melden dat Nikos/Kempen bijgepraat zou worden; wat op dat moment helemaal geen algemeen nieuws was)

Zoals JR al aangeeft dat je ná de daling hier komt kijken is niet zo vreemd. Maar dat je de avond vóór zo'n daling alvast een verklaring geeft voor die daling - die op dat moment echt niet voor de hand lag - dat is méér dan verdacht..
Helemaal mee eens, heb het al diverse keren eerder aangegeven dat hij andere belangen heeft al dan niet professioneel.
Waarom stopt iemand zoveel tijd in het verspreiden van negatieve zaken zonder eigen TT aandelen bezit?!
tatje
2
quote:

JustRevisited schreef op 4 december 2024 14:33:

[...]

Ik verwacht dat 2025 lager en 2026 hoger is dan die 600 mio Location omzet.
De vertraging is kleiner dan een heel kalenderjaar.

We shall see.
Ik heb dezelfde mening :-)

A
2024 330
2025 350
2026 380
2027 460

E
2024 160
2025 200
2026 240
2027 280

C
2024 82
2025 74
2026 67
2027 60

2025
omzet 624
marge 86%
gross profit 537
opex 500
ebit 37
D en A 20 ( volgens uitspraak Taco CMD 22 )
ebitda 57

2026
omzet 687
marge 88%
gross profit 605
opex 520
ebit 85
D en A 20
ebitda 105

2027
omzet 800
marge 89%
gross profit 712
opex 540
ebit 172
D en A 20
ebitda 192

Tja met een koers winst verhouding tussen de 20 en 25 kunnen de bergen hoog worden.:-)
JustRevisited
0
Mijn verwachting

Omzet Content & Services in miljoenen euro's:
Oude outlook: 2025: 600
Nieuwe outlook: 2025: 550, 2026: 625, 2027: 700

Free cashflow als % van groepsomzet (Content & Services + beetje hardware)
Oude outlook: 2025: 10%
Nieuwe outlook: 2025: 5%, 2026: 10%, 2027: meer dan 10% (10-15%)

Bij realisatie van outlook 2027 is er sprake van een vrije kasstroom van rond de 70 cent per aandeel. Of meer als er nog een nieuwe aandelen inkoop komt dat het aantal aandelen nog verder verlaagt dan de huidige 125 miljoen stukken. Koers nu iets boven de 5.
visje
0
@JR bedankt voor je leuke nieuwe draadje!
Vraag, heb je al eens een live demo van orbis maps gezien? (dus geen animatie)
JustRevisited
2
quote:

visje schreef op 5 december 2024 13:13:

@JR bedankt voor je leuke nieuwe draadje!
Vraag, heb je al eens een live demo van orbis maps gezien? (dus geen animatie)
Niet werkend in een product.

Ik ken wel dit: video's van 1 maand geleden die de moeite waard zijn

www.youtube.com/watch?v=u-ZLknYSwdY
www.youtube.com/watch?v=MIcbVyXcR-g

Zie ook deze video over map visualisatie en na 33 minuten waar 'growth plans' langskomen en ook booking.com als prospect
www.youtube.com/watch?v=Bt5vnRNZ46k
JustRevisited
0
In de laatste link zegt ie ook dat er afgelopen jaar a anderhalf jaar grote automotive deals gesloten zijn en met andere groten momenteel onderhandelingen plaatsvinden. De video is van 5 maanden geleden. De laatste grote deal die werd aangekondigd was met Volkswagen in december 2021 en in november 2022 de verlenging en uitbreiding bij Stellantis voor hun SmartCockpit.
gvanmaarsum
0
Wonderlijk koersverloop weer, zo hard als het er af ging op maandag zo komt het er nu weer bij, verkoopdruk is voor het moment ook weer weg.
Heeft het iets te maken met het Nato congres van vandaag? Aanloop naar de CES, of komt Microsoft eindelijk om de hoek?

Wordt 2025 het jaar voor Tom2? Of toch 2026 of 20....
JustRevisited
0
quote:

gvanmaarsum schreef op 5 december 2024 14:39:

Wonderlijk koersverloop weer, zo hard als het er af ging op maandag zo komt het er nu weer bij, verkoopdruk is voor het moment ook weer weg.
TomTom zat heel lang in een heel smalle bandbreedte grosso modo tussen 4,75 en 5,35 of iets in die trant. Moet er toch een keer aan één van beide kanten uitbreken. Na het advies van Kepler is het aandeel niet door de bodem gezakt, ondanks hedgefund activity. Nu een test aan de bovenkant.

TomTom heeft een grote netto kaspositie en schrijft vanaf volgend jaar voor het eerst sinds tijden niet alleen qua cashflow en EBITDA maar ook qua EBIT zwarte cijfers.
win some...
0
quote:

JustRevisited schreef op 5 december 2024 12:57:

Mijn verwachting

Omzet Content & Services in miljoenen euro's:
Oude outlook: 2025: 600
Nieuwe outlook: 2025: 550, 2026: 625, 2027: 700

Free cashflow als % van groepsomzet (Content & Services + beetje hardware)
Oude outlook: 2025: 10%
Nieuwe outlook: 2025: 5%, 2026: 10%, 2027: meer dan 10% (10-15%)

Bij realisatie van outlook 2027 is er sprake van een vrije kasstroom van rond de 70 cent per aandeel. Of meer als er nog een nieuwe aandelen inkoop komt dat het aantal aandelen nog verder verlaagt dan de huidige 125 miljoen stukken. Koers nu iets boven de 5.
Goed om verwachtingen in cijfers te zien. Om de 10% FCF te halen is een CS-omzet van 625 mio nodig in 2026. In vergelijking met de eerdere TT-outlook van 10% FCF bij 600 mio CS-omzet voor 2025 is dit dus 25 mio meer. Lijkt me op zich reëel. Omzet vertraagd, maar kostenstijgingen gaan gewoon door.

Eigenlijk ook al eerder te zien. In 2023 was een CS-omzet van 491 mio goed voor 5% FCF. Dit jaar levert eenzelfde CS-omzet 1-5% FCF op en om in 2025 een FCF van 5% te halen is volgens bovenstaande verwachting al een CS-omzet van 550 mio nodig.
beursbeurs
0
het automotive marktaandeel van TomTom is sterk dalende als ik de omzetprognoses van enkele posters lees
JustRevisited
0
In het plaatje in de bijlage is te zien hoe groot de markt voor level 2+ maps is. Het gaat om het roze vak. In 2024 is dit nog klein, zoals je ziet verdubbelt het wel elk jaar.

TomTom zegt dit over Level 2+

"TomTom ADAS Map is in production or launching with 10+ OEMs. Multiple OEMs launching Level 2+ systems with our HD Map"
Bijlage:
44 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 jan 2025 17:35
Koers 5,115
Verschil -0,105 (-2,01%)
Hoog 5,225
Laag 5,040
Volume 1.459.832
Volume gemiddeld 204.499
Volume gisteren 172.180

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront