Zoek of zelfs kwijt, Burgers in de problemen door te late bezorging brieven overheid, ombudsman wil actie De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over de onbetrouwbare en te late bezorging van post van de overheid. Mensen raken in de problemen en hun klachten worden niet serieus genomen, stelt hij. In een brief aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarschuwt hij dat steeds meer burgers in de problemen komen door de te late postbezorging van PostNL. In sommige gevallen wordt de post zelfs nooit bezorgd en raakt deze zoek.Geen verantwoordelijkheidDe ombudsman heeft een groot aantal klachten ontvangen over instanties als het CJIB, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak, de IND, het UWV, de SVB, de Belastingdienst en gemeenten. Brieven van deze instellingen komen te laat aan of zelfs nooit aan. Daarnaast laat de afhandeling van de klachten ook te wensen over: zowel overheidsinstanties als PostNL nemen geen verantwoordelijkheid.Zo ontving iemand direct een dwangbevel voor waterschapsbelasting, zonder ooit een eerdere aanmaning te hebben gezien – deze was zoek geraakt in de post. Haar klacht werd door het waterschap niet in behandeling genomen, omdat 'niet-ontvangen post is geen gegronde reden voor een klacht' is. Een ander ontving een belangrijke uitspraak van de rechtbank pas nadat de beroepstermijn al gedeeltelijk was verstreken. De rechtbank kon de gedupeerde geen track-and-trace-code verstrekken, waardoor hij niet kon achterhalen waar het poststuk gebleven was.'Mensen raken in problemen'Reinier van Zutphen, nationale ombudsman, vindt dat de overheid zich nu onbehoorlijk opstelt. "Op deze manier komen de problemen op het bordje van de burger terecht in plaats van bij de niet-functionerende postbezorging", zegt hij. "De overheid blijft verantwoordelijk voor de postbezorging, ook wanneer ze dit door PostNL laat uitvoeren. Dus óf de overheid zorgt dat de post goed aankomt, óf de overheid helpt de burger die hierdoor in de knel komt. Zo simpel is het."De ombudsman roept overheden op verantwoordelijkheid te nemen en burgers niet op te zadelen met bewijsproblemen rond te laat bezorgde of verloren post. Hij pleit voor een soepele omgang met termijnen. Ook vraagt hij overheden om klachten over gebrekkige postbezorging beter te behandelen. Was al eerder kritiekVan alle post die jaarlijks wordt verstuurd, is 94 procent zakelijke post. Dat zijn brieven van bedrijven en de overheid. In tegenstelling tot de consumentenmarkt (zoals kerst- en ansichtkaarten) houdt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) geen toezicht op de zakelijke markt. Er zijn dus nauwelijks regels waar PostNL zich aan moet houden.De brancheorganisatie Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) diende daarom in oktober vorig jaar een petitie in bij de Tweede Kamer. Zij willen dat de ACM ook wat te zeggen krijgt over de zakelijke posttarieven en daar toezicht op gaat houden.