TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maart 2025, weinig veranderd.

104 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
pwijsneus
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 7 maart 2025 12:09:

Kreeg van IB een melding over de AGM op 15 april met de mogelijkheid te stemmen. Een van de punten:

- Authorize Repurchase of Up to 10 Percent of Issued Share Capital

verder ook:

- Approve Discharge of Management Board
- Reelect Harold Goddijn to Management Board

(misschien zijn dit standaardpunten; geen idee; zat hiervoor bij andere broker en kreeg nooit vanzelf deze aankondiging met mogelijkheid tot stemmen)
Gaat Alain met pensioen?
JP61V
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 maart 2025 07:24:

[...]

TomTom
Totale netto shortpositie op March 7, 2025: 3.17%
( van 3,68% naar 3,17% )

Shortsellpositie: Citadel Advisors van 0,51% naar 0,49%
is onder de 0,50% geen verplichte melding meer.
Heeft het terugbrengen van de shortposities misschien ook te maken met de waarde stijging van de Euro t.ov. de Dollar en het Pond?

Hoe denk je daar over?
JP61V
0
Ik ga er vanuit dat Trump de dollar nog veel lager laat zakken.
Dus je wilt geen schulden hebben buiten de VS. als je in de VS woont en werkt en met dollars je schuld zou moeten aflossen.
Daarom kiezen Amerikaanse shorters nu het hazepad.
pwijsneus
0
Prima beursweek voor TomTom, en daarbij kan aangemerkt worden dat het beursbreed niet bepaald meezit.

Met huidige geopolitieke onzekerheid en angst voor tarieven na april hebben bedrijven genoeg redenen om aan te geven dat het een "turbulent" jaar zal worden. Het is volkomen gratis om aan te geven dat 2025 een tussenjaar wordt, en het wachten is tot stabiliteit aandient in de wereld, en dat zal TT ook aangrijpen.

Als belegger hebben we daar niets aan, laat maar zien bij Q1 cijfers of Automotive echt is uitgebodemd, en of de voorzichtig groeiende enterprise tak aanhoud...

Technisch, houd knap stand, maar zie graag of het aankomende weken ook contrair blijft (ziet er niet fraai uit beursbreed).

(plaatje)
Bijlage:
hvasd2
0
Bekijklijst
TOM2
TomTom
TOM2
Laatste prijs €4,70
Mijn reële waarde Selecteer
Medeoprichter kocht onlangs voor € 178.000 aan aandelen
Op 4 maart kocht Harold C. Goddijn ongeveer 40.000 aandelen op de markt voor ongeveer € 4,49 per aandeel. Deze transactie bedroeg minder dan 1% van hun directe individuele bezit op het moment van de handel.
In de laatste 3 maanden deden ze een nog grotere aankoop ter waarde van €405.000.
Harold C. is de afgelopen 12 maanden koper geweest en heeft voor een totaalbedrag van € 1,7 miljoen aan aandelen gekocht.

Bron: Simply Wall
Wereldbelegger
0
Geen veranderingen in de AFM registers deze ochtend.
Het lijkt er op dat G&V op 26-27-28 febr en 3 mrt niet hebben ingekocht en daarmee een pauze hebben ingelast van vier dagen.

Volgens AFM registers
Inkoop 11 febr t/m 5 mrt
Aantal handelsdagen: 17
*11 febr 1ste dag inkoop door Goddijn
*26-27-28 febr, 3 mrt geen inkoop
Goddijn: 6 en 7 maart (nog) niet bekend.
Vigreux: 5, 6 en 7 maart (nog) niet bekend

Overzicht
privé-inkoop aantal totaal
Goddijn 401.262 € 1.732.119,47
Vigreux 309.776 € 1.349.763,05

totaal: 711.038 € 3.081.882,52
gemiddelde daginkoop: 67.456
gemiddelde aankoopprijs: € 4,33
(voor beiden)

budget: € 10.000.000
aangekocht: € 3.081.882,52
in % : 30,82%
Wereldbelegger
0
Handelsvolume vanaf eerste inkoop Goddijn en Vigreux
*11 febr 1ste dag inkoop door Goddijn

totale omzet: 6.537.990
totaal ingekocht: 711.038
in %: 10,88%

Koersontwikkeling vanaf eerste inkoop
slotkoers 11-2 4,00
slotkoers 7-3 4,70
verschil 0,70
in % 17,50%

High-Low-Average vanaf eerste inkoop
Highest: 4,93 (6 mrt)
Lowest: 3,96 (11 febr)
Difference: 0,97
Average: 4,46
slei
0
bert190 - 7 maart 2025 12:52
'Inkopen HG helpen niet. Al 15c gezakt.'

Belangrijker is dat er goede berichten vanuit TTM komen
Tolikara
0
Naar aanleiding van het verhaal op iex op 7 maart over CEO en tegenvallende resultaten zou je kunnen concluderen dat het goed gaat bij Tomtom . De CEO zit er namelijk al heel lang.
tatje
0
Tja hoe lang blijven de huidige leden RVB nog zitten.

De termijn van Taco is bij de AVA 23 verlengd met 4 jaar, loopt dus tot de AVA van 27
De termijn van Alain is bij de AVA 24 verlengd op zijn wens met 2 jaar, loopt dus tot de AVA van 26
Harold zijn termijn loopt op de AVA 25 af en zal 2 of 4 jaar worden verlengd tm AVA 27 of 29

Dat Alain op eigen verzoek tot de AVA 26 blijft geeft te denken.

Ja op de AVA 24 weet je niet zoveel als NU.

Niet vergeten de koers van de Performance shares wordt 60 handelsdagen voor de AVA26 bepaald.

lage koers - meer stukken
hoge koers - minder stukken.
Wereldbelegger
0
Verwachting voor 2030: Europa 10 procent en Nederland 19%. Dat geeft te denken.

Chinese autofabrikanten zetten hun opmars in Europa voort. Volgens autobranchevereniging BOVAG zal het marktaandeel ondanks de importtarieven in 2030 op 10 procent liggen. In 2023 was dat nog 4 procent van de totale Europese automarkt.

Het aantal nieuwe elektrische auto's uit China groeit in diezelfde periode van jaarlijks 254.000 tot 1.383.000 op de Europese markt. Importtarieven en andere strenge regelgeving lijken de Chinese groei daarbij nauwelijks af te remmen. Inmiddels zijn twaalf Chinese autofabrikanten actief in Europa.

Chinese merken als BYD en Lynk & Co hebben daarbij opvallend weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen.

"Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen", schrijft BOVAG.

In Nederland nemen Chinese merken in 2030 naar verwachting ongeveer 19 procent van de markt in. Dat is in het midden van de verwachtingen voor Europese landen van tussen de 10 en 30 procent. In landen zonder auto-industrie ligt dat percentage naar verwachting hoger dan in landen met een auto-industrie.

www.nu.nl/economie/6348317/bovag-verw...
Wereldbelegger
0
De problemen bij Europese oems zijn voorlopig niet opgelost. Of het net nieuwe EU-actieplan daarvoor gaat zorgen? Op korte termijn m.i. niet.

Auto-onderdelendivisie Thyssenkrupp schrapt 1800 banen

Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp gaat 1800 banen schrappen bij zijn divisie die onderdelen levert aan de auto-industrie. Door malaise bij autofabrikanten dalen de orders sterk, dus zegt het bedrijfsonderdeel met bijna 31.300 werknemers de kosten fors te moeten verlagen.

Wereldwijd wil de auto-onderdelendivisie van Thyssenkrupp de kosten met 150 miljoen euro verlagen. Dat gebeurt ook door een vacaturestop voor posities boven een bepaalde salarisgrens. Daarnaast verlaagt het bedrijfsonderdeel de investeringen.

Autofabrikanten in Europa hebben het zwaar door een tegenvallende vraag naar nieuwe auto's, vooral als het gaat om elektrische voertuigen. Het leidde bij veel autofabrikanten en toeleveranciers tot reorganisaties. "De productievolumes liggen constant onder historische dieptepunten. Discussies over importheffingen zorgen voor meer onzekerheid", zei Volkmar Dinstuhl, die de autodivisie van Thyssenkrupp leidt. "Ook wij kunnen ons niet onttrekken aan de druk op de markt."

www.welingelichtekringen.nl/economie/...
JP61V
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 maart 2025 11:42:

De problemen bij Europese oems zijn voorlopig niet opgelost. Of het net nieuwe EU-actieplan daarvoor gaat zorgen? Op korte termijn m.i. niet.

Auto-onderdelendivisie Thyssenkrupp schrapt 1800 banen

Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp gaat 1800 banen schrappen bij zijn divisie die onderdelen levert aan de auto-industrie. Door malaise bij autofabrikanten dalen de orders sterk, dus zegt het bedrijfsonderdeel met bijna 31.300 werknemers de kosten fors te moeten verlagen.

Wereldwijd wil de auto-onderdelendivisie van Thyssenkrupp de kosten met 150 miljoen euro verlagen. Dat gebeurt ook door een vacaturestop voor posities boven een bepaalde salarisgrens. Daarnaast verlaagt het bedrijfsonderdeel de investeringen.

Autofabrikanten in Europa hebben het zwaar door een tegenvallende vraag naar nieuwe auto's, vooral als het gaat om elektrische voertuigen. Het leidde bij veel autofabrikanten en toeleveranciers tot reorganisaties. "De productievolumes liggen constant onder historische dieptepunten. Discussies over importheffingen zorgen voor meer onzekerheid", zei Volkmar Dinstuhl, die de autodivisie van Thyssenkrupp leidt. "Ook wij kunnen ons niet onttrekken aan de druk op de markt."

www.welingelichtekringen.nl/economie/...
Denk je niet dat die fabrieken gebruikt gaan worden door de zware milliaire productie?
1300 miljard euro voor de defensie industrie is er al vrijgemaakt voor de komende jaren.
JP61V
3
Wat ik me afvraag, Wb, is of je een discussie mag aangaan op dit forum.
In een echte discussie heb ik jou nog niet eerder gehoord.
Dus mijn vraag van "Denk je?" is aan jou niet echt besteed.
Is je taak om op dit forum (vooral negatieve) berichten te spuwen?
Wat denk je?

Een forum is een plek waar gediscussieerd wordt, en niet een dumpplek voor berichten.
Wereldbelegger
0
"Die fabrieken" geen idee wat je daar mee bedoeld.
Als je autofabrieken bedoeld, dan heb ik daar nog niet over gelezen.

Auto-onderdelendivisie Thyssenkrupp staat (nog) niet in onderstaand overzicht.
Rheinmetall wel.

De Duitse wapenfabrikant en auto-onderdelenleverancier Rheinmetall wil twee van zijn autofabrieken in Duitsland ombouwen zodat daar ook defensiemateriaal kan worden gemaakt. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf hoopt hiermee te kunnen voldoen aan de hoge vraag naar wapens te midden van de Amerikaanse spanningen over de oorlog in Oekraïne.

www.nrc.nl/nieuws/2025/02/24/rheinmet...

Tanks in plaats van auto's: hoe een ommezwaai naar defensie de Duitse economie kan helpen

Duitse defensiebedrijven die op zoek zijn naar meer capaciteit terwijl Europa zich voorbereidt om de militaire uitgaven te verhogen, richten hun pijlen op de noodlijdende auto-industrie, het eerste teken van een verschuiving die zou kunnen helpen om de grootste economie van het continent nieuw leven in te blazen na twee jaar van krimp. Fabrikanten van tanks, radars en wapens willen hun productie opvoeren nu Europa reageert op de druk van de VS om voor zijn eigen defensie te zorgen. Autofabrikanten, decennialang de economische motor van Duitsland, zijn ondertussen banen aan het schrappen en fabrieken aan het sluiten in een vertragende vraag en een krakende overgang naar elektrische voertuigen.

nl.marketscreener.com/koers/aandeel/H...

Een forum voor beleggers is bedoeld om elkaar te informeren.
Dat het ook een plek is om over een en ander te discussiëren lijkt me evident.

Of “zware milliaire productie” iets met Tomtom van doen heeft?
Wat denk jij?
Wereldbelegger
1
voor JP61V; een discussiepost - wordt al het moois wat TomTom produceert over een paar jaar overbodig?

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur schreef al in 2023 een lijvig rapport over de toepassingen.

Ik denk zo maar dat BDB een inhoudelijke- en met kennis van zaken reactie kan geven, als hij daar zin in heeft.

-/-/-

De gewone media geven er deze week aandacht aan.

Kwantumtechnologie maakt je GPS overbodig: navigeren zonder satelliet wordt binnenkort realiteit

Onderzoekers bouwen aan een navigatiesysteem dat werkt waar GPS faalt.
Je kent het wel: je rijdt een parkeergarage in, en plotseling weet je telefoon niet meer waar je bent. Of je probeert in een grote stad tussen de hoge gebouwen de weg te vinden, maar je blauwe bolletje springt alle kanten op. Die frustraties behoren binnenkort misschien tot het verleden door een spannende nieuwe ontwikkeling: kwantumnavigatie.

Wetenschappers werken aan slimme apparaatjes die het magnetisch veld van de aarde kunnen voelen met ongekende nauwkeurigheid. Deze technologie leest als het ware de 'magnetische vingerafdruk' van je omgeving, en weet daardoor precies waar je bent, zonder satellietverbinding.

Veel accurater dan GPS
Het huidige GPS-systeem heeft enkele serieuze zwaktes. De signalen reizen duizenden kilometers door de ruimte, maar worden gemakkelijk verstoord. Zonnestormen, stoorzenders en zelfs hoge gebouwen kunnen je navigatie ontregelen. Voor autonome voertuigen, reddingswerkers en kritieke infrastructuur is dat een groot probleem.

www.welingelichtekringen.nl/tech/kwan...
JP61V
2
Wat je mij als antwoord geeft heet "Jij bakken".

Je zegt : Ik weet niet, en weet jij het wel?

En verder weer allerlei aanhangsels uit artikelen. waar achter je verschuilt.

En de quantum computer bestaat nog lang niet, en zeker niet je auto
Beperktedijkbewaking
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 maart 2025 18:39:

...
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur schreef al in 2023 een lijvig rapport over de toepassingen.
...
De gewone media geven er deze week aandacht aan.

Kwantumtechnologie maakt je GPS overbodig: navigeren zonder satelliet wordt binnenkort realiteit

Onderzoekers bouwen aan een navigatiesysteem dat werkt waar GPS faalt.
Je kent het wel: je rijdt een parkeergarage in, en plotseling weet je telefoon niet meer waar je bent. Of je probeert in een grote stad tussen de hoge gebouwen de weg te vinden, maar je blauwe bolletje springt alle kanten op. Die frustraties behoren binnenkort misschien tot het verleden door een spannende nieuwe ontwikkeling: kwantumnavigatie.

Wetenschappers werken aan slimme apparaatjes die het magnetisch veld van de aarde kunnen voelen met ongekende nauwkeurigheid. Deze technologie leest als het ware de 'magnetische vingerafdruk' van je omgeving, en weet daardoor precies waar je bent, zonder satellietverbinding.

Veel accurater dan GPS
Het huidige GPS-systeem heeft enkele serieuze zwaktes. De signalen reizen duizenden kilometers door de ruimte, maar worden gemakkelijk verstoord. Zonnestormen, stoorzenders en zelfs hoge gebouwen kunnen je navigatie ontregelen. Voor autonome voertuigen, reddingswerkers en kritieke infrastructuur is dat een groot probleem.

www.welingelichtekringen.nl/tech/kwan...
Ik geloof niet zo in die 'kwantumnavigatie'. Ten eerste is die hele kwantumtechnologie nog in de researchfase, en zijn kwantumchips voor gewoon dagelijks gebruik verre toekomstmuziek (kwantumcomputers vereisen cryogene omstandigheden, dicht bij het absolute nulpunt).
Ten tweede is het aardmagnetisch veld - dat gebruikt zou moeten gaan worden - niet stabiel. We zitten nu in een fase dat het zwakker wordt, en dat op een verrassend korte termijn (tientallen jaren tot een eeuw).

Hieronder iets over de rol van de RDI bij inpandige navigatie:
www.rdi.nl/onderwerpen/navigatie--en-...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 7 maart 2025 12:09:

Kreeg van IB een melding over de AGM op 15 april met de mogelijkheid te stemmen. Een van de punten:

- Authorize Repurchase of Up to 10 Percent of Issued Share Capital

verder ook:
- Approve Discharge of Management Board
- Reelect Harold Goddijn to Management Board

(misschien zijn dit standaardpunten; geen idee; zat hiervoor bij andere broker en kreeg nooit vanzelf deze aankondiging met mogelijkheid tot stemmen)
Ja, dit zijn standaard agendapunten.

De Management Board vraagt elk jaar toestemming om maximaal 10% van de aandelen te mogen inkopen. Dit voor het geval van bijzondere onverwachte gebeurtenissen. In de praktijk gebeurt dat nooit, alleen in kleine hoeveelheden om de als 'beloning' aan bestuur of personeel uitgereikte aandelen te compenseren.
Wereldbelegger
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 8 maart 2025 20:29:

[...]
Ik geloof niet zo in die 'kwantumnavigatie'. Ten eerste is die hele kwantumtechnologie nog in de researchfase, en zijn kwantumchips voor gewoon dagelijks gebruik verre toekomstmuziek (kwantumcomputers vereisen cryogene omstandigheden, dicht bij het absolute nulpunt).
Ten tweede is het aardmagnetisch veld - dat gebruikt zou moeten gaan worden - niet stabiel. We zitten nu in een fase dat het zwakker wordt, en dat op een verrassend korte termijn (tientallen jaren tot een eeuw).

Hieronder iets over de rol van de RDI bij inpandige navigatie:
www.rdi.nl/onderwerpen/navigatie--en-...
Dank voor de reactie en de link.

Ik heb dit nog over het onderwerp gevonden:

Onderzoek toepassing kwantumsensoren in radiotechnologie
www.rdi.nl/documenten/rapporten/2023/...

Naar een wereldwijd quantuminternet via de ruimte
www.tno.nl/nl/digitaal/ruimtevaart/la...
104 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mrt 2025 17:35
Koers 4,788
Verschil +0,092 (+1,96%)
Hoog 4,842
Laag 4,654
Volume 185.771
Volume gemiddeld 320.944
Volume gisteren 255.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront