Hoogspanningsmasten tussen Krimpen aan den IJssel en Geertruidenberg kunnen weer 50 jaar vooruit
11 maart 2025
De hoogspanningsverbinding tussen Krimpen aan den IJssel en Geertruidenberg is cruciaal voor de elektriciteitsvoorziening in grote delen van Zuid-Holland en Brabant. De 89 masten van dit 380kV-tracé waren na ruim 50 jaar toe aan een grondige opknapbeurt. Een enorme klus, met als complicatie dat de verbinding ook dwars door kwetsbare gebieden in de Alblasserwaard en de Biesbosch loopt. Door slimme en innovatieve oplossingen wisten we samen met TenneT dit project tot een succes te maken.
In opdracht van TenneT verzwaarden we de fundaties van alle masten en plaatsten we waar nodig extra funderingspalen. Werken in het natte polderlandschap vereiste veel extra aandacht en expertise. Sander van den Berk, projectorganisator bij BAM Infra Nederland: ‘In het noordelijke deel van het traject staan de masten op veengronden. Dit geeft problemen vanwege de lage draagkracht van de grond. Daarom maakten we hier gebruik van tijdelijke bouwwegen van houtsnippers. Dit was essentieel om de zware machines te kunnen dragen en schade aan de ondergrond te minimaliseren.’
Uitdagende bouwomstandigheden
In het zuidelijke deel van het tracé loopt het traject door de Biesbosch. Dit is een kwetsbaar natuurgebied, waar we te maken hadden met constant wisselende waterstanden. ‘Deze omstandigheden maakten het noodzakelijk om voortdurend flexibel te plannen en snel te kunnen schakelen binnen het project. Dankzij een nauwe samenwerking en regelmatige afstemming binnen het projectteam en met onze externe partners werd de werkvolgorde en -methode indien nodig aangepast aan de omstandigheden’, aldus Sander.
hoogspanning BAM duurzaam natura2000 complex fundering natuur duurzaam digitalisering
Dat de masten op plekken staan die vaak lastig bereikbaar zijn, zorgde ook voor bijzondere uitdagingen voor het omgevingsmanagement van het project. Timo Verkerk, omgevingsmanager bij TenneT, geeft een voorbeeld. ‘Soms bleek dat de openbare wegen niet ingericht waren op het zware transport dat nodig was voor het aanleggen van de tijdelijke bouwweg naar een mast. Door in een vroeg stadium de werkzaamheden af te stemmen met BAM, TenneT en de wegbeheerders hebben we ervoor gezorgd dat er voldoende tijd was om te zoeken naar de benodigde oplossingen.’
Werken met respect voor de natuur
‘We voerden de werkzaamheden uit met respect voor de aanwezige flora en fauna’, vertelt Sander. ‘Dit betekende bijvoorbeeld dat de werkzaamheden buiten het broedseizoen plaatsvonden om verstoring van beschermde vogelsoorten te voorkomen. Maar ook hebben we amfibiewerende schermen geplaatst om de bouwterreinen vrij te houden van beschermde soorten. Mede door de inzet van ecologen die ons adviseerden en een zorgvuldig omgevingsmanagement konden we het project afronden met minimale ecologische impact?.’
Samenwerking en digitalisering als succesfactoren
De nauwe samenwerking tussen BAM en TenneT bij het omgevingsmanagement is dus een belangrijke succesfactor gebleken. ‘We stelden een omgevingsmanager aan voor regelmatige afstemming en directe communicatie met het omgevingsmanagement van TenneT en de andere bouwbedrijven op het werk. Daarnaast heeft BAM een cultuurtechnisch expert ingezet die in nauw contact stond met de landeigenaren en de werkzaamheden met hen afstemde. Dankzij deze korte lijnen kon snel worden gereageerd op problemen en omgevingskwesties, zonder lange besluitvormingstrajecten’, geeft Sander aan.
Naast ons waren ook andere bouwbedrijven bij het project betrokken. Zij richtten zich op het werk aan de geleiders en het staalwerk in de masten. Omdat deze partijen gebruik maakten van de bouwwegen die door BAM zijn aangelegd, was afstemming over de werkzaamheden essentieel. De korte lijntjes tussen het omgevingsteam van de BAM en TenneT hebben hier erg bij geholpen.