qwertyu schreef op 1 mei 2011 17:18:
Beste Los,
Er wordt tijdens de AVA nog steeds veel gevraagd over een mogelijke overname, de natte droom van iedereen die nu aandelen heeft. Natuurlijk hoort het tot de mogelijkheden. TomTom heeft wereldwijde kaarten en het aantal partijen dat dat heeft is op 1 vuurwerkhand te tellen. Apple, Google en andere partijen zitten op het vinkentouw, want die zien dat er o.a. met accurate file informatie en met locatie gebaseerde advertenties veel te verdienen is.
Ook met de 'traffic solutions' waar nu zo'n ophef over is, omdat men denkt dat het de privacy schendt, is veel mogelijk. Ga maar eens hier doorheen bladeren
www.tomtom.com/landing_pages/traffic_... Informatie die overheden goed kunnen gebruiken.
Dus ik zeg niet dat die kans niet bestaat, maar ik vind het niet juist om daar je beslissing op te baseren om aandelen te hebben. Je moet ook vertrouwen hebben in het bedrijf en de mogelijkheden zonder overname. Anders krijg je zo'n sterk fluctuerende koers: dan komen er weer goudzoekers aan boord, en als er geen goud (geen overname) blijkt te zijn dan gaan ze weer weg.
Met of zonder overname: tomtom heeft kaarten die bijna niemand heeft. Dus ook zonder overname is die waarde aanwezig. Het geeft ze een voorsprong bij binnenhalen van automotive deals. Als tomtom bij Peugeot binnenkomt, dan kunnen ze een totaaloplossing bieden, inclusief live services. Een Garmin kan alleen maar navigatie bieden. Geen kaarten-updates en geen services. En juist voor de autoklant is het belangrijk dat de navigatie lang meegaat, want de auto gaat ook minstens 10 jaar mee.
Ook geeft het ze een voorsprong in opkomende landen. Ze hebben recent kaarten van India, Brazilie, en nog een aantal buurlanden van Brazilie een flinke update gegeven. Plus kaarten van steden in Marokko en van delen van Rusland. Wie heeft er nog meer kaarten daar, van dezelfde kwaliteit? Dit zijn allemaal nog onaangeboorde bronnen, en net als bij olie duurt het even voor je het uit de grond kunt halen.
Nogmaals: laten we het vooral over tomtom hebben en niet over een overname. Als de komt, merken we het wel, en het zal altijd zijn wanneer je het niet verwacht. En als het niet komt, is het ook goed.