AMSTERDAM – Harold Goddijn heeft haast. Zijn verlieslijdende TomTom – door een eenmalige afboeking van een half miljard euro – denkt de tanende inkomsten uit losse navigatiekastjes op peil te houden met nieuwe auto-inbouwcontracten, kostenbesparingen en live-navigatieproducten. Analisten zijn sceptisch. „We blíjven in de consumentenmarkt, onze hoofdmoot”, accentueert topman Harold Goddijn. „De marges zijn daar nog goed.”
Die worden vanaf het tweede kwartaal ook verbeterd door nieuwe kostenbesparingen. TomToms operationele kosten mogen dit jaar na de tegenvallers rond € 540 miljoen uitkomen.
Over ontslagen en kosteningrepen spreekt Goddijn zich echter verder niet uit. Die krijgen niet de omvang van de Philipsbezuiniging, markeert hij. „Ik wil dat zorgvuldig doen om niet ons concurrentievoordeel te verspelen.”
Rabobank-analist Hans Slob is na de tweedekwartaalcijfers alleen maar bezorgder ’over de toekomst van TomTom’. „Het bedrijf is een cash burner geworden.”
Klanten kopen minder losse kastjes, de contracten met overheden voor de navigatie-informatie nemen niet snel toe en de volgende inbouwcontracten voor duurdere TomTom-schermen bij auto’s in de fabriek zijn er nog niet. De nettoschuld is in een enkel kwartaal met € 57 miljoen gegroeid tot € 366 miljoen.
De totale consumentenmarkt kromp van 3 miljoen kastjes naar 2,7 miljoen in Europa. Het marktaandeel op de totale gps-markt, zegt Goddijn in het hoofdkantoor in Amsterdam, is met 48% echter ’nagenoeg onveranderd’ gebleven. In de Verenigde Staten en West-Europa lopen de verkopen sterk met 15 tot 20% terug. „Maar bij concurrenten ook”, nuanceert hij de strijd.
Vanwege de verslechterde omzet wereldwijd kwam het concern al met een winstwaarschuwing die leidde tot een 30% koersval van het aandeel. De resultaten zwakken al kwartalen af. Analisten houden rekening met een overname.
Gisteren schreef het AEX-fonds, verplicht door boekhoudregels, € 512 miljoen af. „Omdat er de rest van het jaar minder inkomsten zullen zijn. De afwaardering komt vrijwel uitsluitend van de consumentenkant”, zegt hij.
Maar de € 512 miljoen gaat niet ten laste van het eigen vermogen. Zonder de afboeking zou TomTom gewoon zwarte cijfers schrijven, stelt Goddijn. Het concern heeft ruim voor de zomer nieuwe series losse navigatiekastjes in de markt gezet.
De versies die de gps-positie elke twee minuten ververst, de real-timevariant, worden goed verkocht, zegt Goddijn over de 1,1 miljoen exemplaren. „We zijn de enige die dat kunnen. Daarop zullen we komende maanden voortborduren met nieuwe producten.”
Dat moet snel, menen analisten. Het marktaandeel loopt terug, in Europa van 47 naar 45%. TomTom balanceert op een kantelpunt.
Twee jaar geleden voegde de gps-kastjesmaker steeds meer zakelijke diensten, licenties en zijn inbouwnavigatie bij autobedrijven toe, terwijl de consumentenverkopen terugliepen.
Toyota, Mazda, Fiat, Subaru en Renault zorgen nu voor 34% meer omzet tot € 60 miljoen, en is door 48% van de industrie overgenomen. „Daar komen op korte termijn meerdere contracten met autobedrijven bij”, kondigt Goddijn aan.
Van zijn omzet komt afgelopen kwartaal € 218 miljoen uit hardware, € 96 miljoen uit software. „Onze autoactiviteiten en de consumentenmarkt moeten we sneller met elkaar in evenwicht brengen”, zegt de topman over zijn koers.
Dat betekent dat TomTom meer geld steekt in productontwikkeling voor inbouw, de licentie-inkomsten die in 2011 nog vlak blijven, en in grotere overheidscontracten voor zijn verkeersdata, zoals TomTom die met Berlijn en Maastricht heeft afgesloten. „Maar het moet allemaal wat scherper”, zegt Goddijn rustig.