Air France-KLM CEO belooft voortzetting kostenbesparingen
Gepubliceerd: 16:48
PARIJS (Dow Jones)--Air France-KLM sa (AF.FR) zal doorgaan met kostenbesparingen en terugkeren naar winstgroei, ondanks dat het bedrijf een groot verlies boekte in 2011 en het hoofd moet bieden aan machtige vakbonden, zegt chief executive Jean-Cyril Spinetta in een interview.
De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij maakte donderdag over 2011 een nettoverlies bekend van euro809 mln, in vergelijking tot een nettowinst van euro289 mln een jaar eerder. De omzet steeg 4,5% tot euro24,4 mrd.
Spinetta wijt het verlies grotendeels aan een combinatie van stijgende brandstofprijzen en een toegenomen concurrentie waardoor de prijs van vliegtickets onder druk is komen te staan. Volgens hem is het bedrijf in januari al begonnen met een kostenbesparingsprogramma, gericht op een verlaging van de kosten met 10% in 2014 bij niet-brandstof onderdelen.
Voor een groot deel komt dit neer op het verbeteren van de efficientie en flexibiliteit van medewerkers door een fundamentele verandering van de arbeidsvoorwaarden, met name in Frankrijk. De luchtvaartmaatschappij is in Frankrijk en Nederland begonnen met de arbeidsonderhandelingen en wil eind juni nieuwe akkoorden gesloten hebben.
"Het is dringend dat we progressie boeken, en de meerderheid van de medewerkers begrijpt dit", zegt Spinetta.
De onderhandelingen in Frankrijk zouden lastig kunnen blijken omdat het onderhandelingsproces "omslachtig" is en de tijdsplanning "agressief", erkent de CEO.
De kosten van de luchtvaartgroep in Frankrijk zijn hoger dan die van concurrerende maatschappijen. Daarnaast kent Frankrijk een complexe arbeidswetgeving die de neiging heeft in het voordeel van de werknemer te werken. Maar Spinetta zegt dat het Franse systeem kan zorgen voor resultaten waardoor bedrijven wereldwijd concurrerend kunnen blijven en haalt de Franse autofabrikanten aan als succesvol voorbeeld.
Spinetta wil niet zeggen of de luchtvaartgroep ontslagen overweegt. "We zoeken naar verbeteringen door efficientie", zegt de CEO. "We zijn in gesprek om te bepalen hoe we dat kunnen bereiken."
De Franse vakbond GT, e e n van de grootste bij Air France, heeft een verklaring uitgegeven getiteld "de situatie is aan het verergeren en ook het arbeidsklimaat", waarbij de vakbond een aantal van de geplande bezuinigingen in de niet winstgevende vervoersdivisie bekritiseert.
In Frankrijk vinden in april en mei presidentiele verkiezingen plaats, en veel bedrijven hebben mededelingen over het schrappen van banen daarom uitgesteld. De Franse staat heeft een belang van 15,8% in Air France-KLM en de werknemers hebben 9,6% in bezit. Recent hebben werknemers in Frankrijk gestaakt, ten dele uit protest tegen de bezuinigingen.
"Als we onze kostenbasis echt opnieuw op willen bouwen dan moeten we onze arbeidsovereenkomst opnieuw vaststellen", zegt CFO Philippe Calavia in een interview.
"Ik denk dat de werknemers en vakbonden zich bewust zijn van de noodzaak tot ingrijpende veranderingen bij Air France", maar ook bij KLM, aldus Calavia. De groep werd in 2004 gevormd uit de fusie tussen Air France en KLM.
"We hopen natuurlijk dat we niet te maken krijgen met verstoringen, voor onze klanten", aldus de CFO, maar hij erkent dat medewerkers misschien gaan protesteren. "We staan klaar als we met potentiele geschillen worden geconfronteerd."
Spinetta zegt dat totdat de groep zijn winstgevendheid weet te herstellen, zij niet uit zal breiden of zich in andere luchtvaartmaatschappijen zal inkopen. "De focus voor Air France-KLM moet in 2012 en 2013 liggen op de reorganisatie en we moeten niet afgeleid worden van de prioriteit, welke het besparen van kosten is", zegt Spinetta. "We zijn niet klaar" om investeringen te doen, voegt hij eraan toe.
(c) 2012 Dow Jones & Company, Inc.