Minder leuk artikel met als koersdoel € 9,00
Order SBM slechts begin
SBM Offshore bevestigde gisteren dat het met het Braziliaanse Petrobras onderhandelt over de levering van twee platforms. Dat is ‘in principe goed nieuws’, schrijft Andre Mulder, analist van Kepler. ‘Maar de order is nog niet binnen. Bovendien is de prijs twijfelachtig.’ Volgens Mulder zal SBM met een dagtarief van $500.000 minder vragen dan concurrent Modec onlangs bedong. ‘Tot zover de roep om hogere prijzen’, aldus Mulder. Dat is ook niet gek omdat vooral de platformbouwers volgens hem de recente misperen aan te rekenen zijn, en niet de klanten. De huidige opdracht wordt op de beurs goed ontvangen, maar voor een succesverhaal moet SBM niet opnieuw voor goedkoop gaan.
===
SBMmen GOEDNIEUWSVERHAAL'
Visie van Sem van Berkel
’s Werelds grootste bouwer van drijvende olieproductie- en raffinageschepen, zogeheten FPSO’s, sloot het jarenlange miljardenconflict af met Talisman over een olieboorplatform.
Roerganger Bruno Chabas heeft de koers verlegd: SBM gaat weer vooral FPSO’s bouwen.Een greep uit de lopende aanbestedingen voor FPSO’s toont een ‘booming’ markt,
vooral in opkomende markten: voor Tullow, dat in Ghana werkt, Shell (Stones project, Golf van Mexico) en het Australische Woodside Petroleum.
SBM heeft zich niet alleen teruggeplooid tot bouwer van vooral de megaschepen die FPSO’s zijn (de bouwkosten zijn al snel €1,5mrd), het kiest er daarbij ook voor om nauwe banden aan te knopen met lokale bedrijven. In Brazilië is SBM mede-eigenaar van de hypermoderne maar nog in aanbouw zijnde scheepswerf Brasa, gelegen in de haven van Rio de Janeiro.
Momenteel is Brazilië goed voor tien bouwopdrachten. Verder heeft SBM een vloot van twintig lease-FPSO’s wereldwijd, waarvan er negen voor de Braziliaanse kust werken.” Meldde de Telegraaf kortgeleden.
ING-analist Mulder zei: “Het lijkt erop dat SBM Offshore opschuift naar een‘goednieuwsverhaal’ na de deal met Talisman, waardoor het Yme-verhaal voorbij is.
=====
Er is op 11 maart weer champagne gedronken op directieniveau bij SBM Offshore.Ik vind dat een verkeerde actie na zo een debacle.
Ik kan me de opluchting wel voorstellen nadat men zich bevrijdt voelde uit deze situatie, maar men kan beter goed evalueren wat ze verkeerd gedaan hebben.
De opmerking dat het de wet van Murphy was bij het Yme project doet mij op mijn hoede zijn.
Hebben ze wel iets van hun fouten geleerd?