harrysnel schreef op 3 december 2014 09:53:
[...]
Wiesje, je maakt een grote fout in jouw redenering. De oprichters/het bestuur van TT heeft 48% van de aandelen in handen. Daarnaast worden zij gesteund door Dasym dat minimaal 10% heeft.
corporate.tomtom.com/stockquote.cfm?d...Weet niet of jij dit "aandeelhouders van een mindere kwaliteit noemt" maar dit gegeven maakt iedere fantasie over een "actief hedgefund" volkomen onzinnig.
Wat denk jij dat er gebeurd zou zijn als deze shareholder structure niet bestond toen Google een bod van E1 miljard deed op Waze? Google kocht een verlieslatend bedrijfje met paar miljoen omzet en, vergeleken met TT, een verwaarloosbaar aantal probes om kaarten te maken. Ik weet het wel, dan moet je serieus gaan denken aan 5-10 voudige hoe onrealistisch dat ook klinkt als je naar huidige beurskoers kijkt. TT kaarten zijn immers al af, er zijn banden in de automotive sector, het enige alternatief naast TT is Here dus schaars bezit etc.
Dus: door het kunnen blokken van een overname wordt TT gewaardeerd als zelfstandig bedrijf en daarom ligt de focus op de inkomstenstroom die TT zelf met haar assets kan genereren. Daar zijn investeringen voor nodig. Dit verklaart ook de huidige waardering van het bedrijf. Als Goddijn aankondigt dat hij openstaat voor andere shareholder structure (of volledig terugtreedt) dan gaat de koers van TT door het dak.
Balen voor de aandeelhouder dus dat belang van vd oprichters/bestuur?
Gek genoeg juist niet. Apple had anders ongetwijfeld toen koers ten tijde van deal iets boven de E3 stond een bod gedaan. De premie die dat had opgeleverd is nu op eigen kracht dmv geslaagde transitie ook ingelopen. En wat in het vat zit verzuurd niet, ook niet de Apples in het vat:).
TT gaat m.i. geen dividend uitkeren. Dat zou immers alleen de functie hebben om aandeelhouders te pleasen. Voor dat moment is aangebroken dat je de "kwalitatief uitmuntende aandeelhouders" (ahum) aan je wilt binden is het bedrijf al opgesplitst/verkocht.
jmho