xynix schreef op 24 december 2014 09:37:
Er zijn hier niet veel woorden gewijd aan de recente Google moves. Wat mij opvalt is dat Google een nieuw front lijkt te hebben geopend en dat de handdoek duidelijk nog niet in de ring ligt.
Met name de berichten dat Google eind 2015 op grotere schaal wil gaan rondrijden in Californië EN dat ze Android willen uitwerken als HET centrale Car-OS (dus niet als Add-On) EN dat ze voor de productie samenwerking gaan zoeken met bestaande automobielfabrikanten zou in potentie voor TomTom kunnen leiden tot een Google 2.0 ervaring. Als Google gewoon miljarden aanknalt tegen dat nieuwe initiatief kunnen ze net als destijds uiteindelijk de commercie voor TomTom zwaar verzieken.
Google profileert zich steeds meer als "eigen regering". Wetgeving tegen UBERPOP? WTF, wetgeving is zo 2000: gewoon startbonussen uitdelen en stug doorbuffelen tot de publieke opinie de wetgevers dwingt tot aanpassing van de wetgeving! Overheidsubsidies voor kansrijke sectoren mogen niet te fors worden, want anders zijn ze "marktverstorend". Als Google besluit om hun question mark "self-driving car" met tientallen miljarden te cross-subsidizen is dat gewoon een "legale" investering.
Het volgende scenario is niet geheel ondenkbaar voor die eindeloos doorslepende onderhandelingen met VW. Google heeft wellicht nadat ze zo rond de autoshow in Parijs ontdekten (mede naar aanleiding van "onvriendelijke" berichtgeving in de Duitse pers) dat ze een andere toon moesten gaan aanslaan om zichzelf niet buitenspel te zetten. Dus hebben ze mogelijk bij een aantal belangrijke automotive spelers opening van zaken gegeven van hun vorderingen. Hun Californische lanceringsplannen lijken er op te wijzen dat ze de "HAD-maps-kant" ook inmiddels aardig op orde beginnen te krijgen voor bepaalde delen van de wereld (waarschijnlijk mede door de verwerking van de continue datastroom van de rondrijdende prototypes).
Je kunt niet uitsluiten dat ze daarbij ook flink met de geldbuidel lopen te schudden om "aantrekkelijk" te worden. En het onderling uitspelen van bijvoorbeeld VW en Toyota (en/of de Koreanen) behoort zeker tot de mogelijkheden. De omvang van hun geldaanbod om een deal te masseren zou wel eens vele malen groter kunnen zijn dan de break-up fees voor reeds gesloten overeenkomsten met TomTom. Voor samenwerkingsvoorstellen op het gebied van research (in plaats van de ramkoers die ze tot hanteerden) zijn ze natuurlijk een meer dan aantrekkelijke partij.
In mijn gesprek met Taco Titulaer had hij het er op "gefrustreerde toon" (maar dat kan mijn perceptie zijn) over dat alles in de automotive sector nu eenmaal onzeker blijft. Als het echt alleen maar om "juridische rimpels" zou gaan dan had dat inmiddels toch wel opgelost kunnen zijn. Het eindeloos voortslepen zou buiten "wachten op de CEW" ook kunnen wijzen op "hakken in het zand".
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar mocht zo'n soort "Google 2.0" wel openbaar worden in de komende maand wil ik er absoluut niet zo groot in zitten als ik zat. Dus heb ik gisteren zeer fors afgebouwd.
Ik realiseer me natuurlijk ook dat mocht er echt een Google 2.0 "rugstreek" komen dat TomTom dan natuurlijk niet in een klap geen assetwaarde meer heeft, maar dat er dan een zware duikeling komt, lijkt me duidelijk. Dan moet je er niet met centjes in zitten die je wel echt nodig hebt. Met "speelgeld" kun je dan kijken of je inspeelt op kansen die dan ontstaan.