dipity schreef op 22 juli 2015 14:53:
Om het even welk scenario kost veel tijd.
EENS Stel: open platform scenario. Voordat een overname is afgerond duurt minimaal zes maanden.
EENS Daarna organisatie herinrichten: ook weer minimaal zes maanden.
EENS. EN WAT VALT ER AF? WORDT HET DIENSTEN AANBOD KLEINER? GAAN ER LOCATIES DICHT? ONTSLAGEN? Dan product offering aan de markt voor een open platform: is erg ingewikkeld vanwege specs, limits, legal, pricing etc. (open platform deelnemer moet exact weten waar ie op instapt).
EENS. STERKER NOG: WAT IS VOOR IEDERE DEELNEMER DE INCENTIVE OM DATA TE DELEN? Kortom: minimaal anderhalf jaar
MAAK ER MAAR 3 VAN, ZIE TELEATLAS en daar gaan de belangrijke HAD spelers echt niet op wachten: die gaan dus naar TomTom. Wat wel kan: een open platform voor datgeen wat Here nu al met kwaliteit biedt aan basiskaarten + informatie. Maar dat is geen enkele bedreiging voor TomTom. Dat wordt dan by far de marktleider in HAD. Is het denkbaar dat gezien de in de Sud Deutsche Zeitung genoemde due diligence van dezelfde drie Duitse merken bij TomTom dat ze twee paden bewandelen: veilig stellen van de basis & ontwikkelkracht bij Here (voor ca. 2,5 miljard scherp ingekocht!) en veilig stellen van grip op HAD bij TomTom.
DAT DENK IK NIET. IK DENK DAT DAT DUE DILIGENCE MEER VERWIJST NAAR EEN DIEPGAAND OFFERTETRAJECT DAN EEN DEELNEMING. Want zo cruciaal is HAD voor deze industrie: do or die.