groeibriljant schreef op 7 augustus 2015 15:31:
@R8GT
Het mooie van kaarten voor automotive is dat er slechts 2 leveranciers zijn; Here en TomTom.
Het mooie van automotive is dat je nu al weet wat er de komende 5 jaar in de markt gaat gebeuren (ADAS + HAD). De groei van de connected car zal immens zijn en de take rates gaan van nu 30% naar richting de 100%.
Een ieder die roept dat Uber die wereld op zijn kop gaat gooien vind ik persoonlijk lachwekkend. In de taxi-markt barst het van de concurrentie en car sharing is nu ook al zeer goed mogelijk. Echt disruptive is het idee ook niet. Het gros van de autobezitters zal een eigen auto voor de deur blijven koesteren. Zeker de komende 5-10 jaar.
Google zou het kunnen gaan proberen in automotive, maar dan nog zie ik de autofabrikanten niet met ze gaan samenwerken. Die kiezen voor Bosch, Harman etc. en gaan ook zeker niet vertrouwen op de smartphone en onbetrouwbare mobiele netwerken.
Vandaar ook dat Google bezig is met zijn eigen autootje. Een vrij kansloos project volgens specialisten.
De weg die de autofabrikanten bewandelen met ADAS en HAD is een stuk beter en is nu al realiteit aan het worden.
TomTom is inderdaad de enige prooi voor Apple als Apple zelf aan de slag wil in automotive. Die kans is vrij groot.
Overigens ben ik het wel met je eens qua hardware/consumer. Daar is 3 jaar vooruit kijken al heel knap.