xof schreef op 18 april 2016 16:59:
Onderstaand een copy&paste van een oud berichtje van mij. Ik schat het risko op een kleine 10mln als alle zzpers overstappen. Het valt allemaal mee en de imago-schade is momenteel veel hoger.De lage brandstof over de gehele vloot compenseert dit meer dan voldoende.
Herna, prima zet!
Ik heb eens zitten rekenen om wat inzicht te krijgen in de negatieve zzp discussie en de grootte van deze problematiek.
Aantal paketten per dag 400.000
Gemiddeld per koerier 250 per dag
Inkomsten cq vergoeding gemiddeld 0,77 per pakket of 1,30 per stop. Zeg gemiddeld 1,7 paket per stop
Aantal koeriers in verkeer 400.000/250 =1600 koerriers
Waarvan 75% zzper = 1200 zzpers
Gemiddeld 240 dagen per zzper
Totale zzper omzet 1200zzpers*240dagen*250paketten*0,77ppaket= 55mln per jaar
Omzet pzzp per maand 3850,-
Kosten voor busje, diesel en overig 700,- busje + diesel 800,- + 400,- overig = 1600,- totale onkosten
Winst uit onderneming 2250,- per koerier zzp pmaand
Werkgeverslasten indien zzpers in dienst zouden zijn 1200 koeriers * 2250,- * 30% werkgeverslasten * 12 mnd = 9,72 mln
Al met al een kleine 10 mln risiko.
De diskussie is veel te politiek, PostNL probeert een faire oplossing te vinden.
Ton Heerts die de zzpers hekelt, is onrealitisch en PostNL wordt ten onrechte door MelieVos pvda als zondebok gepositioneerd.
Herna, je moet nu echt eens van je afbijten!
Slechts 125 zzp koeriers zijn georganiseerd bij Subco. Nog maar net 10%. Ik zou de contracten opzeggen en dienstverband voor nieuwe intreders bevorderen. De extra kosten zijn te overzien.