Ahold boekt lager resultaat, gaat aandeleninkoop verhogen
04-06-2013 07:18:00
Door Bart Koster
Van DOW JONES NIEUWSDIENST
AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Ahold nv (AH.AE) heeft in zijn eerste kwartaal van 2013 een lagere nettowinst (exclusief de opbrengst van de verkoop van het 60% belang in ICA) op een hogere omzet gerealiseerd en heeft marktaandeel in de VS en in Nederland gewonnen, meldt het retailconcern dinsdag voorbeurs.
Het bedrijf gaat zijn aandeleninkoopprogramma verhogen en blijft terughoudend in de verwachtingen voor 2013, maar geeft daarbij geen concrete voorspelling.
De inkoop van eigen aandelen gaat omhoog naar EUR2 miljard van EUR500 miljoen, af te ronden voor eind 2014.
De omzet over de periode kwam 4,4% hoger uit op EUR10,1 miljard van EUR9,7 miljard, waarbij het bedrijfsresultaat 16,5% daalde tot EUR345 miljoen EUR413 miljoen en de nettowinst (exclusief de opbrengst van de verkoop van ICA) 29% daalde naar EUR203 miljoen van EUR285 miljoen, vooral door pensioenlasten. Inclusief de opbrengst van de verkoop van ICA kwam de nettowinst uit op EUR1,95 miljard.
Ahold zegt op koers te liggen met zijn kostenbesparingsprogramma van EUR600 miljoen tot en met 2014.
Analisten hadden vooraf gemiddeld gerekend op een kwartaalomzet van EUR10,19 miljard en een nettowinst (exclusief verkoop ICA) van EUR272 miljoen.
In de VS, waar Ahold meer dan de helft van zijn omzet realiseert met supermarktketens Stop & Shop en Giant en online retailer Peapod, realiseerde Ahold een 3,4% hogere omzet van $8,1 miljard.
In Nederland, waar Ahold actief is met Albert Heijn (ook in Belgie en Duitsland), drogisterijketen Etos, Gall&Gall slijterijen en internet aanbieders Albert.nl en bol.com, steeg de omzet hier mede door een sterke groei van online verkopen met 7,5% tot EUR3,5 miljard.
Het aandeel Ahold is maandag gesloten op EUR12,56.