En het vervolg.
Eén ambitie: een referentie worden in elektrische micromobiliteit
In deze bloeiende markt positioneert Cibox zich als een facilitator van het dagelijkse reizen, met producten en diensten die zijn aangepast aan elk moment van het leven, waardoor ze steeds praktischer, zuiniger, duurzamer worden en door hun impact op het milieu te beperken. Cibox heeft de verwachtingen van consumenten en distributeurs kunnen identificeren en daarop kunnen inspelen door technologische producten te ontwerpen die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn. Dit is hoe het Scooty-productassortiment werd geboren, toegewijd aan grootschalige retailers en e-merchants, en vervolgens het merk yeep.me dat rechtstreeks online op zijn site of via partnernetwerken werd verkocht. Het aanbod bestaat uit een regelmatig uitgebreid assortiment scooters, elektrisch ondersteunde fietsen en accessoires.
Cibox heeft ervoor gekozen om te investeren in de belangrijkste ontwikkelingsfasen (ontwerp, technische en softwareontwikkeling, eigendom van modellen, kwalificatie van leveranciers van componenten, marketing, after-sales services, enz.). Het bedrijf heeft nu meer dan 80% van de productwaardeketen in handen. De montage wordt uitbesteed aan partnerfabrieken in China en Europa. Cibox kan profiteren van zijn erkende industriële knowhow om een ??grotere differentiatie van zijn producten voor gebruikers en een betere winstgevendheid te verzekeren.
Dankzij zijn krachtig netwerk van partnermerken dat al meer dan 25 jaar is opgebouwd, kan Cibox ook vertrouwen op zijn referenties in de belangrijkste merken van gespecialiseerde massadistributie (waaronder Fnac, Darty, Boulanger, Cdiscount, Auchan), dat een groeiend aandeel neemt in de verkoop. van elektrische micro-mobiliteitsproducten. Sinds 18 maanden breidt het bedrijf zijn digitale distributiekanalen uit, zowel op zijn eigen site (yeep.me) als op de belangrijkste marktplaatsen.
Vandaag de dag is het de ambitie van Cibox om de specialist en een van de leiders in zachte mobiliteit te worden met een sterk yeep.me- merk en een benchmark op het gebied van gebruikerservaring.
Eén strategie: drie ontwikkelingshefbomen
Deze ambitie vereist een versnelling van de ontwikkelingen rond 3 complementaire hefbomen:
Het assortiment producten wordt geleidelijk verrijkt rond keuze (om zo goed mogelijk aan de verwachtingen van elk gebruikersprofiel te voldoen en de afgelegde afstanden te verlengen), kwaliteit (om de beste duurzaamheid te garanderen) en personalisatie (om de gehechtheid te versterken);
De industrialisatie met toegenomen volumes die schaalvoordelen genereert, zowel bij het ontwerp van de belangrijkste componenten (motor, batterij, chassis) op de assemblage, als versterkte relaties met belangrijke leveranciers om hen te betrekken bij specifieke ontwikkelingen;
De herhaling met toenemende positioneringsdiensten, zowel voor particulieren (reparatie, onderhoudscontracten, etc.) als bedrijven (producten voor werknemers, zakenreizen, leveringen, etc.), en uitbreiding van het distributienetwerk naar netwerken van wederverkopers en winkels dicht bij klanten die minder gevoelig zijn voor de verkoopcycli van grootschalige distributie in Frankrijk en internationaal.
Dit ontwikkelingsplan zal worden ondersteund door de versterking van de teams van het bedrijf, voornamelijk in sleutelfuncties (O&O en verkoop), dat van 12 in 2019 naar 24 in 2020 ging en tegen eind 2021 35 tot 40 talenten zou moeten bereiken op basis van de huidige plan.
Een bron van groei: de markt voor zakelijke dienstverlening
Naast de ontwikkeling van de productverkoop, zal Cibox zich vanaf 2021 ook richten op de zeer grote markt van mobiliteitsdiensten ( Mobility as a Service of MaaS) met zijn aanbod van elektrische micromobiliteit in bedrijven. De dienst yeep.me SHARE (in ontwikkeling sinds 2019 onder het concept me 2 projectnaam ) stelt bedrijven in staat elektrische scooters en fietsen te huren om deze beschikbaar te stellen aan hun teams of hun klanten die een speciale mobiele applicatie zullen gebruiken. Boeken, lenen en gebruik scooters of VAE.
Dit marktsegment wordt met name gedreven door de groeiende wens van bedrijven om de betrokkenheid van hun medewerkers en klanten bij hun merk te versterken door diensten met toegevoegde waarde te leveren. In Frankrijk wordt deze dynamiek versterkt door de Mobility Orientation Law (LOM), gepubliceerd eind 2019, die bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht om een ??werkgeversmobiliteitsplan op te stellen dat bedoeld is om de efficiëntie van reizen te optimaliseren en te verhogen, om vervuilende emissies en vermindering van het wegverkeer.
Na een jaar 2020 volledig gewijd aan technologische ontwikkelingen (product, toepassing) en de industrialisatie van producten, is Cibox van plan om in 2021 de commercialisatiefase in te gaan met de eerste pilootimplementaties bij geselecteerde bedrijven om de verschillende gevallen te dekken. Gebruik en klantprofielen .
Yeep.me SHARE zal de Europese markt betreden voor gedeelde elektrische scooterdiensten (inclusief zelfbedieningsscooters), die volgens een studie van de Boston Consulting Group [6] in 2025 € 12 tot 15 miljard zou kunnen bedragen .
Een doelstelling: € 100 miljoen omzet in 2025
Dankzij deze strategie kon Cibox zijn omzet in 2020 al verdubbelen tot € 14,5 miljoen, dankzij een 3,5-voudige stijging van de facturering voor elektrische micro-mobiliteitsproducten. Dit segment genereerde meer dan 80% van de omzet van het bedrijf dat ook actief blijft op het gebied van consumentenelektronica (opslag: SSD, USB-sticks, geheugenkaarten, recorders) op vraag van zijn distributiepartners. De jaarresultaten, gepubliceerd op 22 april, zullen aantonen dat Cibox in staat is om groei en winstgevendheid te combineren.