In HP/De Tijd wordt vandaag een lans gebroken voor waterstof:
Jo Simons schrijft in HP/De Tijd. ELEKTRISCH? WELNEE, WATERSTOF!. Autofabrikanten mikken nu massaal op elektrische auto's, ondanks de vele nadelen. Maar waterstof wordt een steeds serieuzer alternatief. Is dat niet de richting die we moeten inslaan?
Groen, groen, groen. Dus doet de industrie wat het meest voor de hand ligt. Ze maken auto's met een stekker, die een vervuilende en slavenarbeid bevorderende batterij gedurende een eindeloos lange tijdt oplaadt. En dat voor een zeer beperkte actieradius. Geniaal!. Dat proberen ze ons wijs te maken. En wij laten het ons wijsmaken zoland de overheid het financieel aantrekkelijke houdt.
Maar iedereen, vooral in de industrie, weet dat het een doodlopende weg is. Er zijn niet genoeg grondstoffen voor al die accu's, de maximale actieradius is wel bereikt en er is domweg niet genoeg stroom. En als die er zou zijn, zouden de stroomleidingen in ons land niet genoeg capaciteit hebben, en ook elders niet. Netwerkbeheerder TenneT roept het al tijden, maar wie heeft er vandaag de dag nog oren naar?
We worden bedot waar we bij staan, terwijl de echte oplossing redelijk simpel is: waterstof (H2), dat vrij eenvoudig uit water (H2O) valt te halen. De zoete variant, die tot voor kort nodig was bij de elektrolyse tot H2, is niet eindeloos voorradig, maar de zoute wél. En sinds vorig jaar is dat een reële optie, door de ontdekking van de onderzoeksgroep van chemicus Marc Koper van onze eigen Universiteit Leiden, die een procedé ontwikkelde om zeewater direct om te zetten tot waterstof door middel van twee katalysatoren. Hierbij komt geen chloorgas vrij, wat tot dan toe een probleem was.
Wat nodig is, is energie. Die kan op verschillende manieren opgewekt worden, desnoods met windmolenparken (ver op zee graag, waar niemand er last van heeft en waar het water meteen gebruikt kan worden). Of, het blijft vloeken in Nederland, atoomenergie, die op dit moment vrijwel volledig veilig kan worden opgewekt en in de nabije toekomst geheel zorgeloos door de nieuwe thoriumreactoren.