TomTom « Terug naar discussie overzicht

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

636 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 » | Laatste
hvasd2
1
Die sprong van de 5,70 naar de 5,80 was een bestens order van de inkoop naar mijn idee ?
Erg chebbi
0
[quote alias=JP Samosa id=15274617 date=202404261322]
Voor mij is het spelletje bij TomTom:
Na elke cijferdag waarbij de koers een optater krijgt: instappen,
En later weer eruit met 10-20% winst.
Dat 2 keer in n jaar, levert totnutoe n prima rendement op, met n beperkt risico.

Daar doe ik ook aan mee! Inkoop nu onder de zes.
Aandelenliefhebber1
2
[Modbreak IEX: Gelieve hier geen reclame te maken door het plaatsen van deze link, bericht is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
Beperktedijkbewaking
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 23 april 2024 11:03:

Bestaat de samenwerking met NVidia eigenlijk nog, weet iemand dat?
Laatste bericht dat ik kan vinden is uit 2021.
Dat geldt voor alle samenwerkingen van TomTom. Je hoort er nooit meer iets van.
Ze lopen stilzwijgend door, al dan niet in afgeslankte vorm, of zijn al lang zonder enig bericht stilletjes beëindigd.

Bij een gezamenlijk researchproject of zoiets kan ik me voorstellen dat men een bepaalde tijdsduur afgesproken heeft. Maar dan verwacht je na enige tijd een bericht dat het project dit of dat opgeleverd heeft, of dat de samenwerking in een andere vorm voortgezet wordt. Of desnoods dat het project om goede redenen beëindigd is maar men "er veel van geleerd heeft". (Met dank aan de partner...)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 25 april 2024 16:28:

Ik verwacht eigenlijk dat een dergelijke overeenkomst met een kaartenmaker zou gemaakt worden. Maar daar heb ik geen kennis over.

Hyundai en Kia krijgen extra verkeersdata in Nederland

Hyundai en dochter Kia hebben een deal met de Nederlandse staat gesloten. Daarbij krijgen de automerken toegang tot realtime verkeersdata van matrixborden en andere centrale verkeersuitzonderingen die bekend zijn bij de overheid. In ruil kijkt het merk onder anderen in hoeverre op het stroomnet aangesloten wagens kunnen bijdragen aan het verminderen van de netcongestie.

De wagens van de merken krijgen toegang tot informatie op matrixborden, waardoor ze real-time de juiste maximumsnelheid kunnen tonen op hun schermen. Ook zijn de wagens voortaan voorzien van locaties van schoolzones en andere risicogebieden en speciale, lokale regelingen. Hierdoor zouden bestuurders niet alleen beter op de hoogte zijn van de actuele situatie, maar ook minder in de problemen moeten komen tijdens het navigeren.

Ook andere merken kunnen overigens deze data bij de overheid opvragen. Hier is wel een overeenkomst voor nodig, maar de Nederlandse staat stelt de data gratis beschikbaar om zo de bereikbaarheid van locaties in Nederland te verbeteren.

www.gadgetgear.nl/2024/04/hyundai-en-...
Een deal met de Nederlandse staat? Dat is wel heel algemeen uitgedrukt. In feite krijgen Hyundai en Kia de matrixbord-standen van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Ze vallen daar onder de categorie dynamische weggegevens:
docs.ndw.nu/producten/

Inderdaad kan elk bedrijf die gegevens krijgen. Ook TomTom zal een 'abonnement' bij het NDW hebben en meekijken. Ik weet niet in hoeverre TT de op de matrixborden getoonde snelheden in hun navigatiesoftware gebruikt, en ook niet of ze deze expliciet doorgeven aan hun automotive-klanten. Ik denk van niet, en indien toch dan zal de OEM in ieder geval beslissen over het gebruik (tonen) ervan.

Ook al zou TT alle matrixbordsnelheden afnemen van het NDW en die op de een of andere manier gebruiken (wat ik betwijfel), op de eigen pnd's van TT worden die snelheden niet vertoond. Dat heeft volgens mij de volgende redenen:
- Het zou een erg onrustig scherm worden. Je kunt beter naar de borden zelf kijken, ook omdat de snelheden soms per rijstrook kunnen verschillen.
- In het verleden waren de snelheden op de matrixborden 'adviessnelheden', in juridische zin geen maximumsnelheden.
- Ook nu zal je bij het overschrijden van die snelheden niet geverbaliseerd worden, behalve bij trajectcontrole, wegwerkzaamheden of flitscamera's. Maar daar waarschuwt TT al voor.
hvasd2
1
quote:

Mr Zorin schreef op 26 april 2024 18:07:

[...]

TT heeft een CEO van 308 jaar oud, soort van versleten, vergeelde versteende Biden zeg maar. Niet in staat tot slimme zetten of producten te lanceren die de omzet zouden kunnen boosten..

Tesla heeft een vlotte buitengewoon slimme en onorthodoxe denkende jonge CEO, genaamd Musk die iedere keer de markt verbaast met omzet boostende konijnen uit de hoge hoed..

TT is enige redding op een bail out op een beetje gedenkwaardige koers, zeg een € 12.5 is een overname bod op die vergeelde kaarten bende van ze.. Daarom houdt ik ze nog vast. Maar ben er eigenlijk wel klaar mee..
Bedrijf heeft geen bestaansrecht meer aan de AEX, heeft zelfs de eigen aandeleninkoop van 50 freaking miljoen niets aan kunnen veranderen..
Van € 8 naar € 5.42 in die periode..
Kun je nagaan waar de koers had opgestaan zonder die 60 miljoen inkoop.. € 1.4 of zo..

Mananman, wat is TT een farce geworden,, Bah!
Het moet snel anders, dit gaat helemaal nergens meer over..

www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2023/10...
Je fuck de boel want dat schrijft de aandeelhouder helemaal niet !
GLMF
1
volgens mij nog niets vanuit de AVA mbt aandeleninkoop hier vermeldt
zie corporate.tomtom.com/static-files/de8... pagina 10/11:

André Jorna (VEB):
Wij waren blij verrast dat er geen dividend, maar toch een inkoop van aandelen ter waarde van €50 miljoen werd aangekondigd. Als je daarnaar kijkt, dan denk je als kleine belegger: “goh, ze gaan aandelen inkopen. Dat wordt misschien gedaan om een beursdaling te ondervangen of te voorkomen, want ze zijn als kopende partij in de markt.” Nou blijkt dat TomTom binnen dit programma vaak tweedelijns of bijna altijd tweedelijns inkoopt.
Dat is alleen voorbehouden aan aandeelhouders, en ik kijk naar mijn linkerbuurman van Teslin Capital
Management, die een belang van meer dan 5% aanhouden. Nou, dan zijn er maar twee aandeelhouders
die hiervoor in aanmerking komen: dat is Teslin en de heer de Mol, aannemende uiteraard dat de
oprichters van deelname aan de tweede lijn uitgesloten zijn en dat die het niet doen. Kleine beleggers
hebben er dus helemaal niks aan. Dus de vraag is eigenlijk: wie is die verkopende partij? Als die door zijn hoeven zakt op een gegeven moment, dan moet hij dat melden bij de AFM. Dat is op dit moment
misschien nog niet zo. Daarnaast zou ik willen weten waarom u inkoopt via de tweede lijn en niet via de
eerste lijn
?

Taco Titulaer:
Ja, daar kom ik op terug. We hebben een aandelen inkoopprogramma van €50 miljoen, op dit moment is daar ongeveer 70% van voltooid. We willen het aandelen inkoopprogramma gebruiken om de aandelen in te trekken en van de beurs te halen. Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 2,6 miljoen aandelen in depot. Dat is om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan. De verwatering dit jaar schatten we in op 1 miljoen, dus die 2,6 miljoen is genoeg. Op het moment dat dat niet genoeg is, zullen we naast die €50 miljoen ook in gaan kopen om de verwatering tegen te gaan.

André Jorna (VEB):
Ja, maar waarom eigenlijk in de tweede lijn?

Taco Titulaer:
Dat was de kernvraag. We hebben beide gedaan. We hebben de eerste lijn gedaan en de tweede lijn.
Het klopt dat we de laatste weken over de tweede lijn inkopen, dat is voor fiscale redenen positiever.

André Jorna:
Het is altijd mooi om de fiscus als argument te gebruiken. Alleen ik snap het niet. Kunt u uitleggen
waarom het fiscaal aantrekkelijker is om van één van de twee partijen die ik net noemde in te kopen?
Waarom is dat fiscaal voor TomTom aantrekkelijk, dan wel voor de partijen die ik genoemd heb?

Taco Titulaer:
Omdat aandeelhouders die meer dan 5% houden bij de verkoop geen dividendbelasting hoeven te
betalen. Wij betalen als bedrijf dividendbelasting voor inkopen via de eerste lijn, omdat wij geen
dividendhistorie hebben.

André Jorna:
Ze zitten tussen de 5% en de 10% als ik de AFM volg. Als je dus gaat verkopen en je zakt door die 5%
grens, dan moeten ze dat melden. Ze blijven gewoon zitten zoals ze nu zitten, dus voor die verkopende
partij heeft het geen nut. Of zit ik er nou naast?

Taco Titulaer:
Als wij inkopen via de eerste lijn, moeten wij dividendbelasting betalen als bedrijf.

André Jorna:
En in tweede lijn niet? Dus dat is het fiscale voordeel.

Taco Titulaer:
Ja, uiteindelijk is het ook voor de kleine aandeelhouders gunstiger, omdat we geen dividendbelasting
betalen.

André Jorna:
Uiteindelijk als je heel veel geduld hebt wel, alleen als je via de eerste lijn inkoopt dan krijg je een koersopdrijvend effect, wat natuurlijk niet in het voordeel van TomTom is, maar wel van de belegger.

Taco Titulaer:
De tweede lijn kan ook leiden tot aankoop in de publieke markt.

André Jorna:
Dus het kan beide.

Taco Titulaer:
Ja.
GLMF
3
samenvattend:
- voor 1e lijns inkoop moet TT dividendbelasting betalen
- ze kopen dus alleen via de 2e lijn om geen dividendbelasting te betalen (wat uiteindelijk leidt tot het inkopen en schrappen van meer aandelen voor de 50MEuro ); dit loopt wsch via Teslin
- mogelijk (zie vetgedrukt en onderstreept) vult Teslin haar aandelen aan middels aankopen in de markt; dit is overigens wel een slechte reactie van TT op de opmerking van de VEB dat inkopen via de 1e lijns een prijsopdrijvend effect heeft (hier werd het inkopen door TT (en wekelijks publiceren genoemd) bedoeld en niet het mogelijk aanvullen door Teslin (wat volledig onzichtbaar gebeurt)
- ingekochte aandelen worden ingetrokken, en niet gebruikt om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan
Beperktedijkbewaking
0
quote:

tatje schreef op 25 april 2024 18:05:

Resultaten voor wat zijn additional shares award

Dit is een voorwaardelijk toegekend recht om gedurende een bepaalde periode tegen een vooraf vastgestelde prijs per aandeel een bepaald aantal aandelen te mogen kopen.

Dus buiten de RSU mogen de RVB aandelen kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs en een bepaald aantal, gedurende een bepaalde periode.

Dus binnen die periode kopen en jaar later een bod !!!

Weet je dan van de hoed en de rand ?

Harold : Conditional share award TomTom N.V. 253.075,00
Alain : Conditional share award TomTom N.V. 163.274,00
Taco: Conditional share award TomTom N.V. 161.151,00

Rupsje nooit genoeg :-)
Eigenlijk zijn dit gewoon opties, met een looptijd van 3 jaar en met in dit geval een uitoefenprijs van €6,92. Ik denk dat men de omschrijving 'conditional shares' hanteert omdat dat wat beschaafder klinkt.

De verschillen met de opties zoals de RvB die vroeger kreeg zijn:
- Vroeger was de looptijd 7 jaar.
- Het aantal toegekende conditional shares is gekoppeld aan de bonus die men in het jaar van toekenning krijgt als in dat jaar bepaalde targets gehaald zijn (daar slaat het woord conditional op).
Met andere woorden, het aankoopbedrag van de bij (latere) uitoefening aan te schaffen aandelen mag niet groter zijn dan die bonus.
- Uitoefening is niet verplicht. Men mag de bonus ook gewoon houden.
pwijsneus
2
quote:

GLMF schreef op 27 april 2024 00:04:

samenvattend:
- voor 1e lijns inkoop moet TT dividendbelasting betalen
- ze kopen dus alleen via de 2e lijn om geen dividendbelasting te betalen (wat uiteindelijk leidt tot het inkopen en schrappen van meer aandelen voor de 50MEuro ); dit loopt wsch via Teslin
- mogelijk (zie vetgedrukt en onderstreept) vult Teslin haar aandelen aan middels aankopen in de markt; dit is overigens wel een slechte reactie van TT op de opmerking van de VEB dat inkopen via de 1e lijns een prijsopdrijvend effect heeft (hier werd het inkopen door TT (en wekelijks publiceren genoemd) bedoeld en niet het mogelijk aanvullen door Teslin (wat volledig onzichtbaar gebeurt)
- ingekochte aandelen worden ingetrokken, en niet gebruikt om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan
Dus op 13 oktober '23 geraakt het aandeel TomTom in een vrije val. Deze wordt op 30 oktober gestopt door het aankondigen van een aandelen inkoop programma voor schrap. Op 28 december kom je erachter dat je echt ziek veel dividendbelasting moet betalen, dus open je tussen kerst en oud op nieuw een 2e handelslijn, voor aandeelhouders met belang >5%.

Zo kun je dus belasting ontwijken. Volgens CFO: "uiteindelijk is het ook voor de kleine aandeelhouders gunstiger, omdat we geen dividendbelasting betalen"

Fijn dat dit mysterie ook weer is uitgeklaard.
Wereldbelegger
0
TomTom
Totale netto shortpositie op April 27, 2024: 4.25%
(van 4,79% naar 4,25%)

Shortsellpositie Citadel Advisors van 0,53% naar 0,49%
Marchall Wace van 1,02% naar 1,10%
Otus Capital Management van 1,06% naar 0,97%

Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
22-12-2023 Marchall Wace 1,10%
24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,70%
19-12-2022 Otus Capital Management 0,97%
26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,48%
Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 4,25%

Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
4,25% van 132.366.672* is: 5.625.584 aandelen


Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
5.625.584 van 65.703.027* is: 8,56%

*Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 31-3-2024

*Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,067% t/m 5,18%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,18% van het totaal aantal uitstaande aandelen.

Ter info: ( met dank aan VeniVidiMerui)
In de 'netto short' berekening van de AFM moeten derivaten "worden verantwoord op voor delta gecorrigeerde basis.
Bovenstaand percentage zegt feitelijk helemaal niets. je ziet alleen het resultaat van de netto short berekening.
omdat je de onderliggende posities niet kent; weet je niet of de shortposities worden uitgebreid of dat netto shortwaarde is verhoogd door koersdaling.
Wereldbelegger
0
" Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd ".
Kostenbesparing bij contentactiviteiten voor de TomTom website.


Storyblok’s CMS helpt TomTom haar contentbestemmingen 50 procent sneller te bereiken

Storyblok, leider in de categorie content management systemen (CMS), kondigt vandaag aan dat TomTom haar CMS gebruikt om contentactiviteiten te stroomlijnen door teams meer controle te geven bij het creëren en beheren van content. Bedrijven als Uber, Volkswagen Group en Microsoft gebruiken TomTom’s kaart- en locatietechnologie voor verschillende producten wereldwijd.

Moeilijkheden met vorige systemen
De vorige CMS-systemen van TomTom hadden een moeilijke leercurve en maakten gebruikers afhankelijk van anderen voor hulp en updates. De systemen ondersteunden ook geen moderne websiteframeworks en -applicaties, waardoor de contentervaringen die ze konden creëren beperkt waren.

Flexibel CMS
De migratie naar Storyblok stelde TomTom in staat om een flexibel CMS te gebruiken dat hen naar elke contentbestemming op de kaart kan brengen. Iedereen in het team kan de Visual Editor en samenwerkende workflows gebruiken om eenvoudig content te creëren en te beheren.

Het kostte TomTom slechts drie maanden om aan de slag te gaan met Storyblok door hun newsroom te migreren. Sinds de lancering is de snelheid van de contentverwerking met 50% toegenomen en zijn de kosten voor contentontwikkeling met 30% gedaald.

Voordeel
Danielle van Zuijlen, Web Operations Manager bij TomTom: “De Visual Editor heeft ons het meeste voordeel opgeleverd. We zijn sneller in het bouwen en uitbrengen van nieuwe onderdelen en pagina’s. Voor sommige paginatypes hadden we voorheen bijvoorbeeld ongeveer een uur nodig om een pagina te maken, maar nu kost het ons tien minuten.”
Op basis van het succes van de overstap naar Storyblok is TomTom ook van plan om duizenden pagina’s in veel verschillende talen te migreren vanuit andere delen van de website.

www.emerce.nl/wire/storybloks-cms-hel...
beursbeurs
2
Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 2,6 miljoen aandelen in depot. Dat is om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan. (blz 11 AvA notulen)

Jammer dat er niet wordt gevraagd in welk overzicht we deze 2,6 mio aandelen kunnen vinden
pwijsneus
0
quote:

beursbeurs schreef op 27 april 2024 08:44:

Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 2,6 miljoen aandelen in depot. Dat is om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan. (blz 11 AvA notulen)

Jammer dat er niet wordt gevraagd in welk overzicht we deze 2,6 mio aandelen kunnen vinden
Die moeten tussen de treasury shares zitten. Zal inmiddels wel tegen de 7% zitten, inkoopprogramma (geheel belastingvrij) is >70% afgerond.

corporate.tomtom.com/investors/shareh...
tatje
2
quote:

GLMF schreef op 27 april 2024 00:04:

samenvattend:
- voor 1e lijns inkoop moet TT dividendbelasting betalen
- ze kopen dus alleen via de 2e lijn om geen dividendbelasting te betalen (wat uiteindelijk leidt tot het inkopen en schrappen van meer aandelen voor de 50MEuro ); dit loopt wsch via Teslin
- mogelijk (zie vetgedrukt en onderstreept) vult Teslin haar aandelen aan middels aankopen in de markt; dit is overigens wel een slechte reactie van TT op de opmerking van de VEB dat inkopen via de 1e lijns een prijsopdrijvend effect heeft (hier werd het inkopen door TT (en wekelijks publiceren genoemd) bedoeld en niet het mogelijk aanvullen door Teslin (wat volledig onzichtbaar gebeurt)
- ingekochte aandelen worden ingetrokken, en niet gebruikt om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan
Waarom dan tot eind 2023 in de 1e lijn gekocht.

Ze wisten toch dat ze dividendbelasting moesten betalen in de 1e lijn.

Zeg niet, dat ze dat pas eind 2023 wisten.

Zie dat wijsneus een zelfde conclusie trok :-)
beursbeurs
0
quote:

pwijsneus schreef op 27 april 2024 08:56:

[...]

Die moeten tussen de treasury shares zitten. Zal inmiddels wel tegen de 7% zitten, inkoopprogramma (geheel belastingvrij) is >70% afgerond.

corporate.tomtom.com/investors/shareh...
En van die treasury shares vervallen er 4% (volgens de AvA notulen)?
tatje
0
quote:

beursbeurs schreef op 27 april 2024 08:44:

Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 2,6 miljoen aandelen in depot. Dat is om verwatering voor personeelsprogramma's tegen te gaan. (blz 11 AvA notulen)

Jammer dat er niet wordt gevraagd in welk overzicht we deze 2,6 mio aandelen kunnen vinden
Neem de treasury shares eind maart.

trek van de inkoop, na maart inkoop af , trek dat af van TS eind maart en je hebt het aantal van 2,6 miljoen.

Kun je ook zien of er in april iets is gebeurd met die personeelsprogramma s
beursbeurs
0
quote:

tatje schreef op 27 april 2024 09:25:

[...]

Neem de treasury shares eind maart.

trek van de inkoop, na maart af en je hebt het aantal van 2,6 miljoen.
en daarna hebben ze 0 aandelen over om in de komende jaren RSU's etc te gaan uitkeren? Want deze 2,6 mio aandelen zijn alleen maar om verwatering te voorkomen.
tatje
0
quote:

tatje schreef op 27 april 2024 09:25:

[...]

Neem de treasury shares eind maart.

trek van de inkoop, na maart af en je hebt het aantal van 2,6 miljoen.
TS eind maart 7.436.000

Inkoop 5.495.000 min inkoop april 700.000, tm eind maart 4.795.000

7.438.000 min 4.795.000 is 2.520.000 bijna 2,6.

Taco heeft het over RSU van 2021 , miljoen nodig om om te zetten.

Rest 1,6 miljoen in 2022 zijn er 3 miljoen RSU bij gekomen min forfeited . lijkt op te kort volgend jaar.
pwijsneus
0
Hoe groot schatten jullie de kans dat TomTom de door zichzelf gestelde doelen voor '25 gaat halen?
636 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 okt 2024 17:35
Koers 5,015
Verschil -0,085 (-1,67%)
Hoog 5,130
Laag 5,015
Volume 113.515
Volume gemiddeld 188.806
Volume gisteren 107.858

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront