Voor wat betreft Goddijn c.s.: witte boorden crimineel gaat me veel te ver, noem me maar naïef. Gewoon het bedrijf runnend alsof het een private company is. Tja. Als wet en regelgeving het toelaat. Blijft over: immoreel. Als de zaak dood bloedt, dan pek en veren, want zelf binnen en ook nog salaris en kennelijk ook nog bonussen geïncasseerd, en de mede-investeerders niets dan verlies. Maar ik sluit niet uit dat de man heel goed weet wat hij (met ons) in handen heeft en dat dat alsnog goud kan worden. Of dat het hem nu toch te heet onder de voeten wordt en hij een uitweg vindt, minder goudgerand, maar laten we zeggen: zilver.
Die hele technologische wereld is me veel te ingewikkeld, maar naar mijn idee stapt Renault c.s. niet over naar Google. Wel infiltreert Google in de automarkt met haar besturingssysteem. En dat bij een goede TomTom-klant. Niet prettig, en misschien een opstap naar meer. Dat anderen (slaafs) zullen volgen, ik mis argumentatie. Lijkt doorschieten in angst. Niettemin zie ik dat zelfstandig-blijven-idee totaal niet zitten in de buurt van deze giganten. Zoek dus bescherming door tijdig onder een ander dak te gaan. Kun je toch ook lekker hobbyen en adviseren?
En tja, de CFO dat is absoluut maar een marionet en dan ook nog zonder excellente kwaliteiten. Het gerommel met gewijzigde boekhoudmethoden ligt nog maar net achter ons. Verder bewaakt-ie de financiën, maar niet meer dan dat. Geen ideeën over structuurwijzigingen of notering aan de Nasdaq of wat dan ook.
Heel zwak van beide heren de informatie aan de buitenwereld. Je kunt niet alles op straat gooien, zo ver is duidelijk, maar al jaren begint men eerst met "no comment" en vaak blijft het daar ook bij.
Alles afwegend zie ik de afstraffing van 30% als buitenproportioneel. Er is kans op een snelle reddingsboei met nog altijd redelijk succes. Of anders operationeel sterke verbetering al dan niet in combi met hints op een naderend eindspel in positieve zin. Risico blijft dat er disruptie-berichten nog volgen, maar voor ernstige schade aan het aandeel moet dan toch meer substantie blijken, oftewel: betekent dit grote schade of zelfs ineenstorting van het bedrijf, of totale marginalisering, of misschien wel helemaal niets.